خانه / خانواده / زنان / آغاز فعالیت جنبش زنان عدالت‌خواه در هرات

آغاز فعالیت جنبش زنان عدالت‌خواه در هرات

کابل/۲۴حمل/فرهنگستان
جنبش زنان عدالت‌خواه افغانستان در ولایت هرات فعالیت‌های خود را در برابر اقدامات محدودکننده طالبان علیه زنان، آغاز کرد.

این جنبش با نشر خبرنامه‌ای روز پنج‌شنبه، ۲۴ حمل، گفته است که پس از این خاموش نخواهند نشست و برای رسیدن به حقوق انسانی زنان تا پای جان مبارزه خواهند کرد.

این جنبش در نخستین نشست خود می‌گویند که اساسی‌ترین حقوق انسانی زنان از سوی طالبان سلب شده‌است.

در خبرنامه آمده است: «مسوول این همه محرومیت ما طالبان هستند و کسانی که با امتیازدهی به این گروه تروریست، این‌ها را از یک گروه غارنشین و فراری تبدیل به گروهی کردند که در عرصه‌های بین‌اللملی به چانه‌‌زنی‌های سیاسی می‌پردازند و کم‌کم یک کشور همراه با آمال و آرزوهای چندین نسل در کام تمامیت‌خواهی و ددمنشی این گروه متحجر سقوط کرد.»

به باور «جنبش زنان عدالت‌خواه»، در حال حاضر زنان افغانستان به‌یکباره‌گی از تمام عرصه‌های زنده‌گی حذف شده‌اند و به ابتدایی‌ترین حقوق‌ انسانی‌شان از جمله حق آموزش، کار، ابراز نظر و زنده‌گی آزاد دسترسی ندارند.

زنان معترض در هرات می‌گویند که تجمع‌های اعتراضی‌شان را در برابر «اعمال غیرانسانی و تروریستی طالبان» آغاز خواهند کرد و از هر امکانی برای بلند کردن صدای عدالت‌خواهانه‌شان استفاده می‌کنند.

با تسلط طالبان و محدودیت علیه زنان، چندين جنبش و اتحاد اعتراضی علیه اقدامات زن ستیزانه‌ طالبان شکل گرفت و زنان بارها به منظور احقاق حق مسلم‌شان به خیابان‌ها ریختند و خواهان باز گردانیدن حق‌شان شدند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*