خانه / دانش / آموزش و پرورش / آغاز سال آموزشی ۱۴۰۰خورشیدی

آغاز سال آموزشی ۱۴۰۰خورشیدی

کابل/۳حمل/فرهنگستان
با نواختن زنگ مکتب از سوی رییس جمهور محمد اشرف غنی سال آموزشی ۱۴۰۰ خورشیدی در افغانستان امروز (سه‌شنبه، ۳ حمل) آغاز شد.
این مراسم با حضور ولا غنی، بانوی نخست و مسئولان در لیسه‌ی امانی در شهر کابل برگزار شده بود، رییس‌جمهور غنی گفت که در سال جاری حدود یک میلیون دانش‌آموز جدید به مکتب می‌رود.
به اساس معلومات وزارت معارف، در حال حاضر ۹.۷ میلیون دختر و پسر به مکتب می‌روند.
آقای غنی افزود که در سال آموزشی گذشته ۷۳۲ باب مکتب جدید ساخته شده و قرار است در سال جاری نیز ۱۸۰۰ مکتب جدید ساخته شود.
رییس‌جمهور غنی اضافه کرد که در سال جاری قرار است ۱۱ هزار و ۱۷۳ آموزگار به اساس یک رقابت شفاف و توزیع عادلانه در سراسر کشور استخدام شود.
به گفته‌ی او، معاشات آموزگاران و کارمندان بست‌های چهارم تا هشتم سر از اول ماه حمل افزایش می‌یابد و تا وسط سال اجرا می‌شود.
رییس جمهور گفت:« ام‌سال، سال دیجیتل‌سازی افغانستان خواهد بود و عرضه‌ی خدمات دیجیتالی به آموزگاران، دانش‌آموزان، دانشجویان و کارمندان وزارت‌های معارف و تحصیلات عالی در صدر برنامه‌ی حکومت قرار دارد.»
او به تقویت معارف افغانستان در همکاری نزدیک ریاست‌جمهوری، اعضای کابینه، والیان، سکتور خصوصی و حشر و بسیج عمومی مردمی تأکید کرد.
رییس‌جمهور غنی گفت که در سال‌های گذشته سر کمیت معارف کار شده، اما باید سر کیفیت معارف نیز کار شود.
به گفته‌ی او کیفیت معارف باید به یک گفتمان ملی مبدل شود و در کنار تقویت زبان‌های ملی، به فهم زبان‌های بین‌المللی نیز باید به عنوان یک ضرورت توجه شود.
رولا غنی، بانوی نخست جمهوری افغانستان نیز در این مراسم از خانواده‌ها خواست که فکر فرزندان‌شان را در راستای فرا گیری تقویت کنند.
با آغاز سال آموزشی ۱۴۰۰ خورشیدی دانش‌آموزان کشور در حالی دوباره به مکتب‌ها حضور می‌یابند که سال‌پار پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، مکتب‌ها بیش از شش ماه به روی دانش‌آموزان مسدود شده بود. آگاهان مسایل آموزش و پرورش تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا را به نظام آموزشی در کشور زیان‌بار توصیف می‌کنند.
رنگینه حمیدی، سرپرست وزارت معارف می‌گوید:« سال گذشته‌ی آموزشی به دلیل شیوع ویروس کرونا درس‌های دانش‌آموزان عقب مانده و این عقب‌ماندگی در سال جاری آموزشی جبران خواهد شد.»
خانم حمیدی همچنان گفت که وزارت معارف در سال جاری نصاب آموزشی را تغییر خواهد داد و سیستم معارف را نیز با تکنالوژی عیار می‌کند تا مکاتب، آموزگاران و دانش‌آموزان از آن استفاده کنند.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل

سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*