خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / آرامگاه ابو مسلم خراسانی در حال نابودی

آرامگاه ابو مسلم خراسانی در حال نابودی

کابل/۲۴سرطان/فرهنگستان
شماری از باشنده‌گان لوگر می‌گویند که آرامگاه عبدالرحمن بن مسلم معروف به ابو مسلم خراسانی در این ولایت در حال نابودی قرار دارد و نیازمند بازسازی است.
ابومسلم خراسانی از بزرگان و مشاهیر رجال خراسان است که آرامگاه وی در روستای چلوزایی بین سجاوند و برکی برک در ولایت لوگر موقعیت دارد.
فضل‌الربی، باشنده روستای بازی خیل ولسوالی برکی برک، در این باره گفت: «اینجا زمانی آباد بود، مردم پنج‌شنبه‌ها برای تفریح اینجا می‌آمد، خانم‌ها آرد می‌آوردند، کلچه پخته می‌کردند.»
باشنده‌های ولسوالی برکی برک، از وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌خواهند که در بازسازی، حفظ و مراقبت آرامگاه ابومسلم خراسانی توجه جدی نماید.
فضل الرحیم، باشنده روستای برکی برک، گفت: «تقریبا حدود دوازده‌صد سال می‌شود و حالا اینجا در حال ویران شدن است خواهش ما همین که اینجا دوباره بازسازی شود.»
ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت لوگر می‌پذیرد که این آرامگاه به بازسازی نیاز دارد و دراین راستا به وزارت اطلاعات و فرهنگ پیشنهاد داده است تا در حفظ و مراقبت اثرهای باستانی و آبدات تاریخی اقدام نماید.
مسوولان در این ولایت می‌گویند که به آبدات تاریخی و اثرهای باستانی توجه خاص صورت نگرفته است.
رفیع الله صمیم، رییس اطلاعات و فرهنگ لوگر، گفت: «لازم است نه تنها آرامگاه ابومسلم خراسانی بل آبدات تاریخی دیگر نیز بازسازی و نگهداری شود.»
تولد ابو مسلم خراسانی بین سال‌های ۱۰۰ تا ۱۰۵ هجری قمری در روستای نزدیک به اصفهان تخمین زده شده است و قدامت تاریخی آرامگاه وی به بیش از ۱۳۰۰ سال می‌رسد. او در سال ۱۳۷ ق به دستور منصور، دومین خلیفه عباسی کشته شد.
ابو مسلم خراسانی از بزرگترین فرماندهان و سرداران عباسی، نقش بزرگ را در برافتادن اموی‌ها و برآمدن عباسی‌ها برعهده داشت.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*