خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / آتش‌سوزی یک مکتب دخترانه در فاریاب

آتش‌سوزی یک مکتب دخترانه در فاریاب

کابل/۱۳حمل/فرهنگستان
منابع محلی در ولایت فاریاب از آتش‌سوزی یک مکتب دخترانه در ولسوالی اندخوی این ولایت، خبر داده‌ و گفت که دست‌کم هشت صنف آن به گونه‌ی کامل سوخته و تخریب شده است.
دو منبع معتبر محلی امروز(یک‌شنبه، ۱۳ حمل) در صحبت با رسانه‌ی رخشانه، این آتش‌سوزی را تایید کردند.
یکی از این منابع می‌گوید که مکتب دخترانه‌ی«کلالخانه» در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب، شب گذشته به گونه‌ی مشکوک آتش گرفته و خسارات هنگفتی بر این مکتب وارد شده است.
منبع دیگر اما طالبان را در دست داشتن به این رویداد متهم کرده و می‌گوید که نیروهای این گروه مکتب دخترانه‌ی«کلالخانه» را آتش زده‌اند.
او می‌افزاید که حوالی ساعت ۷:۳۰ دقیقه‌ شب گذشته، نیروهای طالبان ابتدا نگهبان مکتب را کشته و سپس مکتب را به آتش کشیده‌اند. او به دلیل حساسیت موضوع، از ارائه‌ی جزئیات بیش‌تر خودداری کرده است.
از سوی دیگر، دفتر مطبوعات فرماندهی امنیه‌ی ولسوالی اندخوی دست داشتن نیروهای این گروه را در این رویداد رد کرده و می‌گوید که این آتش‌سوزی ناشی از شارتی لین‌های برق بوده است.
این اداره می‌گوید که تیم اطفاییه‌ی بندر آقینه و پرسونل این گروه در ولسوالی اندخوی برای مهار آتش‌سوزی به ساحه رفتند و آتش را خاموش کردند.
دفتر مطبوعات این اداره همچنان می‌گوید که این رویداد تلفات جانی نداشته؛ اما خسارات هنگفتی بر این مکتب وارد شده است.
این رویدادها درحالی اتفاق می‌افتد که طالبان با آموزش دختران در سراسر کشور به شدت مخالفت می‌کنند و دختران بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکاتب و مراکز آموزشی محروم اند.
گفتنی است که این گروه در دوره‌ی قبلی تسلط شان بر افغانستان نیز مکاتب دخترانه را در برخی از ولایات کشور، به دلیل این‌که دختران در آن آموزش می‌دیدند، آتش می‌زدند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*