خانه / اجتماع / آتش‌سوزی در کمپ یونان؛ بیش از هشت‌هزار پناه‌جوی افغان بی‌سرپناه شد

آتش‌سوزی در کمپ یونان؛ بیش از هشت‌هزار پناه‌جوی افغان بی‌سرپناه شد

آتش‌سوزی در کمپ یونان؛ بیش از هشت‌هزار پناه‌جوی افغان بی‌سرپناه شد

کابل/۲۵سنبله/فرهنگستان
آتش‌سوزی هفته گذشته در کمپ موریا یونان بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ افغان مهاجر خساره‌مند شده‌است  سفارت افغانستان در یونان اعلام کرده است که تلاش‌ها برای دریافت مهاجران افغانی که پناه‌گاه‌های‌شان را در نتیجه‌ی آتش‌سوزی در کمپ موریا از دست داده‌اند، به سرعت ادامه دارد.
کمپ موریا واقع در جزیره لیسبوس یونان هفته گذشته آتش گرفت. میرویس صمدی، سفیر افغانستان در یونان روز (سه‌شنبه، ۲۵ سنبله) می‌گوید که هنگام آتش‌سوزی در این کمپ ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن زنده‌گی می‌کردند.
آقای صمدی افزود که حدود ۷۰ درصد مهاجران در این کمپ افغان‌ها بوده‌اند که حدود هشت هزار و ۵۰۰ تن را تشکیل می‌دهد.
سفیر افغانستان در یونان گفت که از لحظه‌ای که آتش‌سوزی رخ داد با نهادهای بین‌المللی در امور مهاجران و نهادهای دولتی یونان در تماس بوده است تا زمینه اسکان مهاجران افغان را به زودترین فرصت فراهم کند.
او افزود که نهادهای امدادرسان بین‌المللی و دولت یونان مکان‌هایی را برای مهاجران در نظر گرفته‌اند و کمک‌های اولیه نیز به آن‌ها توزیع شده است.
سفیر افغانستان در یونان گفت که در ابتدا تلاش کرده است تا زمینه اسکان گروه‌های آسیب‌پذیر فراهم و برای آن‌ها «امنیت و مصونیت» تأمین شود. او کودکان و زنان بی‌سرپرست را جز گروه‌های آسیب‌پذیر دسته‌بندی کرد.
میرویس صمدی گفت که حدود ۴۰۶ کودک بی‌سرپرست یک روز پس از آتش‌سوزی به یکی از شهرهای یونان منتقل شدند که حدود ۹۰ درصد این کودکان افغان بوده‌اند.
سفیر افغانستان در یونان می‌گوید که دولت میزبانش دو برنامه را برای مدیریت آتش‌سوزی کمپ موریا روی دست گرفته است.
به گفته او، در دو هفته اول تلاش می‌شود تا موضوع «نان، آب و سرپناه موقتی» مهاجران کمپ موریا حل شود و دولت یونان در نظر دارد تا این مهاجران را در مدت چهار ماه به یک مکان دیگر منتقل کنند.
میرویس صمدی از جانب دیگر گفت که یونان یک کمپ جدید را برای جابه‌جایی مهاجران در نظر گرفته است، اما پناه‌جویان به این کمپ نمی‎روند.
آقای صمدی گفت که مهاجران استدلال می‌کنند که باید به آن‌ها اجازه داده شود تا از یونان به دیگر کشورهای اروپایی بروند، اما دولت یونان این اجازه را نمی‌دهد.
سفیر افغانستان تأکید کرد که تحقق این خواست مشکل است و به همین دلیل جنجالی شده است.
میرویس صمدی گفت که جنجال بین دولت یونان و مهاجران بر سر این موضوع تا اندازه‌ای مدیریت جابه‌جایی پناه‌جویان کمپ موریا را با کندی روبه‌رو کرده است.
از نظر پناه‌جویان، کمپ جدیدی را که دولت یونان در نظر گرفته است، بیش‌تر حکم «بازداشت‌گاه» را دارد.
برخی از باشنده‌گان بومی یونان نیز با ایجاد کمپ پناه‌جویان در مناطق‌شان مخالفت کرده‌اند و حتا احتمال درگیری را نیز بالا برده است.
این درحالی‌است که سفیر افغانستان در یونان از مهاجران افغان می‌خواهند که با نهادهای امدادرسان و دولت یونان همکار باشند و از حوصله‌مندی کار بگیرند.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*