خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / گرامی‌داشت از صدمین سال‌روز روابط افغانستان-ترکیه

گرامی‌داشت از صدمین سال‌روز روابط افغانستان-ترکیه

کابل/۲۲حمل/فرهنگستان
از صدمین سال‌روز روابط افغانستان و ترکیه، ام‌روز)یک‌شنبه،۲۲حمل) طی یک همایش علمی در وزارت امورخارجه افغانستان گرامی‌داشت شد.
فضل‌الرحمان فاضل، سرپرست ریاست مطالعات راهبردی وزارت امور خارجه در این همایش گفت که ترکیه در سال‌های اخیر نقش سازنده‌یی در تحولات سیاسی، امنیتی و باسازی افغانستان داشته‌است.
او افزود: «یکی از رنگی‌های دیگر تاریخ روابط ما نشست صلح که قرار است در ترکیه برگزار شود، است. این هم به تاریخ روابط دو کشور رنگ بیشتری می‌افزاید.»
قراراست ترکیه در روزهای آینده از یک نشست بزرگ و مهم دربارۀ روند صلح افغانستان میزبانی کند – نشستی که در آن نماینده‌گان سازمان ملل، امریکا، حکومت افغانستان، طالبان و کشورهای منطقه حضور می‌یابند.
شماری از شرکت‌کننده‌گان همایش امروز خواستار گسترش روابط دوجانبه میان افغانستان و ترکیه شدند.
حامد مصلح، معاون اکادمی علوم افغانستان می‌گوید که ترکیه یکی از کشورهای اصلی کمک‌کنندۀ افغانستان در بیست سال اخیر در افغانستان بوده‌است.
شوای شرق، معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت که از تاریخ شکست خود و از تاریخ معنویت و پیروزی ترک‌ها پند گفته بگذارند افغانستان از وضعیت واپس‌گرایی به سمت شدن برود.

این درحالی‌است که تااکنون زمان برگزاری نشست ترکیه مشخص نشده‌، اما امرالله صالح، معاون نخست رییس‌جمهور امروز تاکید می‌کند که این نشست در جریان همین هفته قرار است برگزار شود.
روابط دیپلماتیک میان افغانستان و ترکیه در پی امضای توافقنامه اتحاد میان دو کشور در یکم مارس ۱۹۲۱ برقرار شده است. از سوی دیگر ترکیه نخستین کشور است که در پی استقلال افغانستان در سال ۱۹۱۹ نمایندگی دیپلماتیک در کابل باز کرد.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*