خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / وضعیت بد پناهجویان افغانستان در برازیل

وضعیت بد پناهجویان افغانستان در برازیل

کابل/۲۳میزان/فرهنگستان
خبرگزاری رویترز گزارش داده است که پناهجویان افغانستان در برازیل از اوضاع بد زندگی در آن کشور شکایت دارند و از مقام‌های برازیل می‌خواهند تا برای آنان سرپناه و فرصت‌های کاری ایجاد کنند.
این پناهجویان کشور در یکی از میدان‌های هوایی برازیل زندگی می‌کنند.
آنان می‌افزایند که به علت‌های گوناگون افغانستان را ترک کرده‌اند و در اینجا نیز در حالت خوبی قرار ندارند.
محمد آریوبی، فعال حقوق بشر، گفت: «انتظار من به اندازه‌ یک شهروند برازیل نیست من فقط به امکانات ابتدایی نیاز دارم جایی برای زندگی، پیدا کردن کار کوچک برای بهبود زندگی، نجات جانم و داشتن درآمد.»
انتظار می‌رود که برازیل در هماهنگی با شماری از مقام‌های این کشور و جامعه مدنی برای تامین نیازهای نخستین پناهجویان افغانستان کمک کند.
هم‌زمان با این، شماری از گروه‌های مددرسان در برازیل می‌گویند که آنان می‌کوشند تا مشکلات این پناهجویان حل شوند.
سوانی زنوبینی، یک عضو گروه مددرسان در برازیل، گفت: «ما پولی را که یک دولت فدرال دارد، نداریم اما ما می‌توانیم به آنان سه وعده خوراک، یک کمپل، و امکانات واکسین را فراهم بسازیم. ام‌روز ما موفق به تضمین این کار هستیم زیرا جامعه مدنی بر ما فشار می‌آورد.»
پیش از این معین سیاسی وزارت امور خارجه از کشورهای میزبان پناهجویان افغانستان خواسته است تا حقوق پناهجویان را برآورده کند.
شیر محمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه، گفت: «با مهاجرین ما آنها از اخوت از شفقت و مهربانی کار بیگیرند و هر نوع تسهیلات را برای شان مهیا بسازند و همچنان اگر خداوند افغانستان را به پای خود ایستاد کرد شاید وقتی بیاید که ما هم برای شان عین کمک را بکنیم.»
برازیل در یک سال گذشته شش هزار ویزای بشردوستانه به پناهجویان افغانستان اختصاص داده است؛ اما بربنیاد آمارهای بخش کمک کننده پناهجویان، تا کنون ۱۳۰ پناهجوی افغانستان در دو ترمینل میدان‌های هوایی این کشور جاگزین شده‌اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*