خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / واکنش‌ها به محرومیت دختران از آموزش در افغانستان

واکنش‌ها به محرومیت دختران از آموزش در افغانستان

کابل/۴حمل/فرهنگستان
در ادامه واکنش‌های جهانی به ممنوعیت آموزش دختران در افغانستان، معاون رییس جمهور ایالات متحده امریکا می‌گوید که امریکا به پشتیبانی از حقوق زنان و دختران در سراسر جهان به شمول افغانستان، ادامه می‌دهد.
از سویی هم، زلمی خلیل‌زاد نماینده پیشین امریکا برای افغانستان، صندوق پشتیبانی از کودکان سازمان ملل متحد و نماینده ویژه کانادا برای افغانستان، نیز از بسته ماندن دروازه‌های مکتب‌ها به روی دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم انتقاد کرده‌اند.
کاملا هریس، معاون رییس جمهور امریکا گفت: «من به خاطر یکسالگی ممنوعیت حضور دختران در مکتب متوسطه در افغانستان و ممنوعیت تحصیل در دانشگاه برای زنان افغان بسیار متأسفم. ما هرگز از دفاع از حقوق زنان و دختران در سراسر جهان دست بر نمی‌داریم.»
در صفحه تویتر آقای خلیل‌زاد نیز آمده است: «طالبان باید در مورد رفتار خود با زنان و دختران افغان و پیامدهای پالیسی آن‌ها برای کشورشان تأمل نمایند. اجازه ندادن آن‌ها به مکاتب ثانوی و پوهنتون‌ها نه تنها ظالمانه است، بلکه حقوق اسلامی شان را زیر پا می‌کند. آن‌ها باید در آینده بسیار نزدیک تاریخ موثق را برای بازگشایی این مؤسسات تحصیلی برای زنان و دختران تعیین کنند.»
همزمان با این، رینا امیری نماینده ویژه امریکا در بخش زنان و حقوق بشر افغانستان، در گفت‌و‌گو با سی‌ان‌ان، اوضاع زنان در افغانستان را ناامید کننده خوانده است.
بانو امیری در این باره گفت: «زنان افغان رهبر هستند آن‌ها مقاوم بوده و برای حقوق خود می‌جنگند. جهان باید این را بداند که حالت و اوضاع زنان افغان ناامید کننده است.»
عمران خان، نخست وزیر پیشین پاکستان نیز در گفت‌و‌گو با کانال ۴ بریتانیا می‌گوید: «اکنون شما آن‌ها را در انزوا قرار دادید، پول آن‌ها را منجمد کردید، پس چرا آن‌ها به کسی گوش بدهند؟ پس پیشنهاد من این است که آن‌ها را مدغم کنید، بگذارید آن‌ها شامل جریان بین‌المللی شوند و آن‌زمان اگر شما بگویید اجازه بدهید که زنان درس بخوانند، آنان به شما گوش خواهند داد.»
این در حالی‌ست که سال تعلیمی ۱۴۰۲هجری خورشیدی به روز چهارشنبه با نواختن زنگ مکتب لیسه امانی برای پسران  آغاز شد؛ اما هیچ فرمانی مبنی بر بازگشت دختران به مکتب‌ها صادر نشده است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*