خانه / خبرها / واکنش های جهانی به حادثه کابل
واکنش های جهانی به حادثه کابل

واکنش های جهانی به حادثه کابل

واکنش های جهانی به حادثه کابل

حادثه‌ی روز چهارشنبه کابل این‌بار خیلی فراتر از پایتخت افغانستان، واکنش های گسترده‌ای را از سرتاسر جهان در پی داشت. از مردم آلمان که در خیابان‌ها تجمع کردند تا برج ایفلی که به احترام قربانیان این حادثه به خود رنگ سیاه گرفت و ایرانیانی که در مقابل کنسولگری افغانستان در مشهد به یاد جان‌باخته‌گان حادثه چهارشنبه شمع روشن و اعضای پارلمان استرالیا که به یاد قربانان این حادثه سکوت کردند.

علاوه بر آن مقامات سیاسی کشورهای مختلف نیز به این رویداد واکنش نشان دادند.

نارندرا مودی نخست وزیر هندوستان حمله تروریستی روز چهارشنبه کابل را محکوم کرد و گفت که همواره برای مبارزه با هر گونه عملیات تروریستی در کنار افغانستان خواهند ماند. آقای مودی در توییتر خود نوشته است که مراکز حمایتی تروریسم باید از بین برده شوند.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت که حمله روز چهارشنبه در کابل باید به عنوان یک هشدار برای ختم بازی‌های جیوپولیتیک خارجی در اطراف افغانستان و حمایت از حکومت افغانستان در مبارزه علیه تروریسم دیده شود.

وزارت خارجه ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای از برخورد قاطع‌نکردن با افراطیت انتقاد کرده و از هم‌پیمانان خود خواسته تا در خیزشی بزرگ موضوع افرط‌گرایی را بررسی کنند. در بیانه وزارت خارجه این کشور آمده است: «حملات تروریستی در هر کجا و از جانب هر گروه و تحت هر بهانه‌ای، اقدامی سبعانه، مذوم و مردود است.»

حسن روحانی رییس‌جمهور ایران نیز با ارسال پیامی به رییس‌جمهور غنی گفت: «انجام حملات تروریستی جنایت‌آمیز در ماه مبارک رمضان نشان می‌دهد که عاملان، آمران و حامیان این گونه اقدامات کور، هیچ‌گونه بهره‌ای از دین مبین اسلام و آموزه‌های انسانی آن نبرده‌اند.»

پاکستان هم حمله تروریستی کابل را محکوم کرده و گفته است که درد مردم افغانستان را می‌فهمد، چون خود یکی از قربانیان تروریسم است. اما یک روز پس از این رویداد مقام‌های پاکستانی ادعا کردند که دولت افغانستان، پاکستان را مسوول ضعف‌های خود عنوان می‌کند.

در همین حال سازمان عفو بین‌الملل حمله کابل را حمله عمدی به غیرنظامیان خوانده و از حکومت افغانستان به دلیل تعلل در حفظ جان مردم سخت انتقاد کرده است. عفو بین‌الملل خواستار تحقیق بی‌طرفانه این رویداد و مجازات عاملان آن شده است.

مأموریت حمایت قاطع ناتو نیز حمله در کابل را نشانه «دو رنگی» دشمن خوانده و گفته است که تروریستان هیچ ارزشی به جان انسان‌ها قایل نیستند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در واکنش به این انفجار ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان گفت: «بار دیگر مشخص شد که تروریسم هیچ مرزی نمی‌شناسد و هر کس را چه در منچستر، برلین، پاریس، استانبول، سن پترزبورگ و یا در کابل هدف قرار می دهد، ما در طول مرزهای خود در این رنج و درد سهیم و در عزم خود متحد هستیم، همه ما به حقوق مدنی، آزادی و شان انسانی در اروپا، امریکا، افریقا و نیز افغانستان اعتقاد داریم و تا دست‌یابی به پیروزی به مبارزه با تروریست‌ها ادامه خواهیم داد.»

به گزارش یورو نیوز، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز ضمن محکوم‌کردن این حمله و همدردی با قربانیان گفته است: «چین با هرگونه اعمال تروریستی در همه اشکالش مخالف است و آماده همکاری با افغانستان و جامعه بین‌الملل برای مبارزه با تروریسم است.»

دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا در تماسی تلیفونی با اشرف غنی رییس جمهور افغانستان ضمن همدردی با مردم افغانستان تاکید کرد که مردم و دولت امریکا در کنار مردم افغانستان هستند. سفارت امریکا نیز این حمله را «شرم‌آور و هول‌ناک» خوانده و گفته است که انجام چنین حملاتی نشان می‌دهد که «تروریست‌ها» هیچ ارزشی برای زنده‌گی انسان‌ها قایل نبوده و شدیداً مخالف تأمین صلح در افغانستان استند.

وزیر خارجه قطر در صفحه‌ی خود در توییتر در این رابطه نوشت:«قطر حمله  تروریستی در کابل را که به کشته‌شدن شمار بسیاری از افراد بی‌گناه منجر شد را قویاً محکوم می‌کند.»

فدیریکا موگرینی رییس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا نیز با نشر اعلامیه‌ای، حمله کابل را محکوم کرده و گفته‌است: «افکار من و تمام اتحادیه اروپا با مردم و مقام‌های افغان بعد از حادثه کابل است.»

برج ایفل در فرانسه به احترام قربانیان انفجار روز چهارشنبه کابل در تاریکی فرو رفت.  شهردار پاریس اعلام کرد به نشانه همبسته‌گی و همدردی با مردم افغانستان و خانواده‌های قربانیان این حادثه، چراغ‌های برج ایفل را خاموش کرده‌اند. این حرکت معمولاً برای ابراز همدردی با قربانیان حملات تروریستی صورت می‌گیرد.

اعضای پارلمان استرالیا نیز روز پنج‌شنبه به احترام قربانیان رویداد خون‌بار کابل، لحظاتی سکوت کردند. در ایران نیز شماری از باشنده‌گان شهر مشهد شام‌گاه پنج‌شنبه در مقابل کنسولگری افغانستان در این شهر، به یاد قربانیان حادثه‌ی خونین چهارشنبه‌ی کابل، شمع روشن کردند.

در آلمان روز چهارشنبه تظاهراتی به منظور دفاع از حقوق پناهجویان در برلین برگزار شد. در این تظاهرات که با یک دقیقه سکوت به احترام قربانیان حادثه خونین کابل آغاز شد، بر خلاف اجتماعات گذشته، از دولت افغانستان و عملکرد ضعیف سفارت این کشور در آلمان نیز انتقاد شد.

شنبه ۱۳ جوزا ۱۳۹۶

نویسنده : وحید پیمان

منبع هشت صبح

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*