خانه / خبرها / هفدهمین نشست سازمان همکاری شانگهای در آستانه

هفدهمین نشست سازمان همکاری شانگهای در آستانه

هفدهمین اجلاس سران ۱۰ کشور عضو و غیر عضو سازمان همکاری شانگهای امروز و فردا (هشتم و نهم ژوئن) در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار می‌شود.

ورود سران و هیئت های کشور عضو و غیر عضو سازمان همکاری شانگهای برای شرکت در هفدهمین اجلاس این سازمان به آستانه همچنان ادامه دارد.

تاکنون رؤسای جمهوری چین، افغانستان، مغولستان و تاجیکستان و همچنین نواز شریف نخست وزیر پاکستان وارد قزاقستان شده اند.

عضویت کامل هند و پاکستان به سازمان همکاری شانگهای و تمرکز بر تقویت اقتدار اقتصادی این سازمان یکی از رویدادهای کلیدی این اجلاس به شمار می رود.

رشید عالم اف، دیپلمات تاجیک و دبیرکل سازمان همکاری‌ شانگهای هفته گذشته طی سخنانی در همایش بین المللی اقتصادی سنت پترزبورگ روسیه اظهار داشت: بررسی مسائل عضویت کامل کشورهای هند و پاکستان به این سازمان و همچنین راهکارهای توسعه اقتدار این سازمان در زمینه های سیاسی، امنیتی و اقتصادی از موضوعات محوری این نشست است.

به گفته عالم اف، اهمیت شانگهای به عنوان یکی از بزرگترین سازمان‌های منطقه‌ای بعد از الحاق هند و پاکستان به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد زیرا جمعیت کشورهای عضو این سازمان پس از الحاق هند و پکستان به آن، ۴۳-۴۴ درصد از جمعیت جهان را تشکیل خواهد داد و تولید ناخالص داخلی این کشورها بالغ بر ۳۳ تریلیون دلار خواهد شد.

سازمان همکاری شانگهای دارای شش عضو اصلی، شامل چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان است. در حال حاضر افغانستان، بلاروس، ایران، مغولستان کشورهای ناظر و آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، ترکیه و سیرلانکا اعضای شریک حساب می‌‌شوند.

ترکیه نیز از سوی این سازمان به عنوان یک کشور تاثیر‌گذار در جغرافیایی اوراسیا پذیرفته می‌شود. پس از تعیین ترکیه به عنوان شریک گفتگوی سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۱۲ فرصت‌های جدید برای گسترش و تعمیق روابط دوجانبه و چندجانبه با کشورهای عضو این سازمان ایجاد شده است. ترکیه از سوی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برای ریاست دوره‌ای «باشگاه انرژی» این سازمان برای سال جاری انتخاب شد. هدف این باشگاه گسترش گفتگوها میان کشورهای عضو برای تامین امنیت انرژی٬ به روزرسانی سیاست های مربوط به بخش انرژی و امکان افزایش همکاری ها در زمینه انرژی است.

منبع : خبرگزاری آناتولی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*