خانه / خانواده / زنان / نگرانی دختران دانش‌آموز از ادامه بی‌سرنوشتی در افغانستان

نگرانی دختران دانش‌آموز از ادامه بی‌سرنوشتی در افغانستان

کابل/۲۷قوس/فرهنگستان
برخی از دانش‌آموزان دختر که به تازگی آزمون نهایی صنف ششم را سپری کرده اند، می‌گویند که نگران ادامه آموزش شان استند و از طالبان می‌خواهند تا مکتب‌های متوسطه و لیسه‌های دختران را باز کند.
عایشه، دانش‌آموز در این باره چنین می‌گوید: «متعلم صنف شش استم و می‌خواهم صنف ۷ بروم اما اجازه ندارم صنف ۷ بروم و می‌خواهم که به ما دروازه مکتب را باز کنند.»
مصور، برادر عایشه گفت: «من و خواهرم صنف شش استیم من می‌توانم صنف ۷ را بخوانم ولی خواهرم نمی‌تواند مکتب برود، من می‌خواهم که زمینه درس برایش مساعد شود.»
از سویی هم، شماری از خانواده‌های این دانش‌آموزان می‌گویند که محرومیت دختران شان از آموزش نگران کننده‌است و باید طالبان زمینه آموزش را برای دختران بالاتر از صنف ششم فراهم کند.
هم‌زمان با بسته ماندن مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم، تعدادی زیادی از دانش‌آموز دختر برای ادامه آموزش، به کورس‌های شخصی رو آورده اند.
مرسل، دانش‌آموز گفت: «فعلا خودم هم در یکی از کورس‌ها درس می‌خوانم و از این دخترای دیگر هم که در خانه ماندن می‌خواهم که درس خود را ادامه بدهند چه در خانه باشد چه در کورس در هر جای باشند درس بخوانند.»
در همین حال، یک کارشناس بر این باور است که باز نشدن مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم، بر تعامل جهان با طالبان اثر بد خواهد گذاشت.
حکمت‌الله میرزایی، استاد دانشگاه گفت: «اولا این مسئله سبب افزایش فاصله میان ملت و حاکمان جدید افغانستان شده و اعتمادها را از بین می‌برد و دوم در سطح خارجی می‌تواند همچنان رابطه حاکمان جدید افغانستان را با جامعه جهانی به صورت لاینحل باقی بماند.»
این در حالی‌ست که طالبان پیش از این تاکید کرده است که با آموزش دختران مخالف نیست و با تامین شرایط مناسب در چارچوب شریعت مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم را باز خواهد کرد.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*