خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / نگرانی از بازداشت مراجعین سفارت افغانستان در ایران

نگرانی از بازداشت مراجعین سفارت افغانستان در ایران

کابل/۲۴جوزا/فرهنگستان
مسئولان وزارت خارجه افغانستان از بازداشت اتباع این کشور “در نزدیکی سفارت افغانستان در تهران” نگران است و این موضوع را با دولت ایران در میان گذاشته است.
سفارت افغانستان در تهران در گزارشی به وزارت خارجه این کشور در کابل نوشته که ماموران نیروی انتظامی ایران روز گذشته (یکشنبه، ۲۳ جوزا) تعداد زیادی از مهاجرین افغان را که برای انجام کارهای کنسولی به این سفارت مراجعه کرده بودند، بازداشت و به قصد اخراج از این کشور جبرا سوار اتوبوس کردند.
در اعلامیه وزارت خارجه افغانستان آمده:”نگرانی جانب افغانستان در پیوند به این رویداد از طریق سفارت ایران در کابل و سفارت افغانستان در تهران با نهادهای ذی‌ربط جمهوری اسلامی در میان گذاشته شده است و جانب ایران تعهد سپرده تا موضوع را به صورت همه‌جانبه بررسی کند.”
دولت ایران تاکنون در این مورد واکنشی نداشته است.
در این گزارش همچنان آمده که این افراد در حالی در مقابل سفارت افغانستان بازداشت شدند که اسناد و پاسپورت‌های‌شان در داخل سفارت طی مراحل می‌شد و در واکنش به تقاضای رهایی این افراد از سوی مسئولان بخش کنسولی سفارت افغانستان، ماموران انتظامی ایران با دیپلمات‌ها برخورد توهین‌آمیز کرده و آنها را با اسلحه تهدید کرده‌اند.
این دومین بار است که نیروی انتظامی به مراجعین سفارت افغانستان در تهران حمله کرده و آن‌ها را بازداشت می‌کند.
به اساس این گزارش حمله‌ قبلی به تاریخ (۱۲سنبله) ۱۳۹۹ اتفاق افتاده بود و سفارت افغانستان اعتراض خود را در این مورد به اطلاع وزارت خارجه ایران رسانده بود.
سفارت افغانستان نوشته که “این رفتار در مغایرت با موازین بین‌المللی و اصول مندرج در کنوانسیون وین و اصل مصونیت مکان‌های دیپلماتیک قرار دارد.”
شاهدان عینی گفته‌اند که مراجعین سفارت افغانستان در تهران در برابر ساختمان این سفارت در خیابان پاکستان صف کشیده بودند که چند مامور انتظامی به آن‌ها حمله کرده و آن‌ها را به یک اتوبوس زردرنگ که با خود آورده بودند با اجبار سوار کردند.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*