خانه / خبرها / نوآوری های تکنالوژی در معارف افغانستان

نوآوری های تکنالوژی در معارف افغانستان

هفت‌هزار پایه‌کمپیوتر در ۷۰۰ مکتب افغانستان نصب می‌شود

کابل/۶حوت/فرهنگستان
سرپرست وزارت معارف می‌گوید که در سال آينده هفت‌هزار پايه کمپيوتر در بیش از ٧٠٠  مکتب برای مجهز سازی  مکتب‌های کشور با نوآورى‌های تکنالوژى پيشرفته نصب خواهد شد
میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف در نشست نوآوری های تکنالوژی در معارف افغانستان گفت که استفاده تکنالوژی در تعلیم و تربیه، ازهدف‌های بزرگ اين وزارت بود که امروز در عمل تطبیق می‌شود
این نشست با حضور نماينده هاى ادارات همکار(وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، مرکز خدماتی‌اترا، بنیاد غفور به همکاری مرکز تعلیمات تخنیکی و مسلکی) زیر نام «نوآوری های تکنالوژی در معارف افغانستان» در کابل برگزارشده بود.
آقای بلخی افزود: «یک مدت طولانی تلاش می خواهد که معارف کشور به پا ایستاده شود، تا یک نسل آگاه و هوشیار تقدیم جامعه کنیم.»
در این حال سید بلال هاشمی معاون خدمات مخابراتی (اترا)، با استقبال از هفتۀ کاهش خشونت گفت که از زمان آغاز هفته کاهش خشونت، ۷۰۰ سایت مخابراتی در ولایات به فعالیت خود آغاز کرده است.
وی اضافه کرد که ادارۀ اترا ۱.۴ميلیارد افغانی را برای تطبیق این پروژه در نظر گرفته است؛ تا تمام مکتب‌ها را با تکنالوژی وصل کند.
آقای هاشمى می‌گوید:« نصب کمپیوترلب ها، باید ابتدا از مرکز آغاز شود و درصورت کافی نبودن بودجه، از شورای اقتصادی می خواهد تا بودجۀ ممکن را در اختیار اترا بگذارد.»
فرهاد غفور معاون اجرائیوی بنیادغفور و برگزارکنندۀ اين نشست بیان داشت که تکنالوژی باید جزی نصاب تعلیمی معارف شود و خوش‌بختانه وزارت معارف حاضراست با همکاری وزارت های ذیربط دربرنامه‌های درازمدت تکنالوژی را شامل نصاب تعليمی سازد.
فهیم هاشمی وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گوید:« امروز در کشور ما همه خدمات دیجیتل است و تمام زندگی ما با کمپیوتر و تکنالوژی گره خورده است، ما خیلی عقب مانده ایم و می خواهیم که با کاروان سریع تکنالوژی، خود را برسانیم تا راه ترقی و تعالی را در کشور خود هموار سازیم.»
وی افزود که برای معارف کشور این یک فرصت خوب است تا سرمایه گذاری صورت گيرد و زمینه آموزش تکنالوژی را از صنف چهار به بعد برای دانش آموزان مساعد سازند.
این درحالی‌ست که در سال های پسین با در نظرداشت آن که در وزارت معارف برنامه‌ها طرح و تطبیق شده است اما نبود امنیت و آتش کشیدن مکتب‌ها در ولایات چالش های جدی را فرا راه تکنالوژی در افغانستان کرده‌است.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*