خانه / خبرها / دریچه ویژه / نشر خلاصه گزارش کاخ سفید از روند خروج از افغانستان

نشر خلاصه گزارش کاخ سفید از روند خروج از افغانستان

کابل/۱۸حمل/فرهنگستان
لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا گفته است که گزارش تحقیقی این وزارت در مورد نحوه آمادگی و خروج از افغانستان، کامل و به کنگره این کشور سپرده‌شد.
وزیر دفاع آمریکا افزوده که نسخه محرمانه این گزارش در اختیار کمیته های دفاعی کنگره آمریکا قرار داده شده است.
بر اساس یک خلاصه ۱۲ صفحه ای و غیر محرمانه که از این گزارش در وب سایت کاخ سفید منتشر شده، دولت جو باید، رئیس جمهور کنونی آمریکا، عمده ترین تقصیرات در روند خروج از افغانستان را به عهده دولت قبلی این کشور به ریاست جمهوری دونالد ترامپ انداخته است و گفته است دولتی به رهبری آقای ترامپ، توافق شتابزده با طالبان امضا کرد.
جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی امریکا در کاخ سفید، گفت: بنابر این، انتخاب رییس جمهور بایدن واضح بود یا تمام نیروهای خود را خارج کنیم یا جنگ با طالبان را ادامه دهیم او اولی را انتخاب کرد، اما، حتی با انجام این کار، زمان اضافی برای انجام این خروج، تا ماه آگست تمدید کرد.
در گزارش فشرده کاخ سفید آمده است که در هنگام خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، ۲۵۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان حضور داشت، و بر بنیاد توافق حکومت پیشین امریکا و امارت اسلامی، خروج کامل نیروها در ماه می ۲۰۲۱ عملی می‌شد.
هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی امریکا، افزود: «من می‌توانم با اطمینان به شما بگویم که تیم دولت آینده مکرراً درخواست کرد که برنامه‌هایی برای خروج، برنامه ویزای مهاجرت ویژه، برای جابه‌جایی تجهیزات و پایگاه‌ها به نیروهای دفاعی امنیت ملی افغانستان را ارائه کنند، اما همان‌طور در آغاز گفتم هیچ کدام از آن‌ها ارائه نشد. به خاطر عدم تلاش نبود، بل‌که چنین چیزی وجود نداشت، آن‌ها به اشتراک نمی‌گذاشتند.»
حمید صفوت، آگاه مسایل سیاسی، گفت: «رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری امریکاست به خصوص اشاراتی مستقیمی به تصامیم اداره آقای ترامپ صورت گرفته است.»
رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری امریکا است به خصوص اشاراتی مستقیمی به تصامیم اداره آقای ترامپ صورت گرفته است.
اما مایک مک کال، اداره بایدن را مسوول ناکامی روند خروج از افغانستان می‌داند.
مایک مک کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا، گفت: «اظهارات جان کربی در جریان نشست خبری کاخ سفید شرم‌آور و توهین‌آمیز بود. رییس جمهور بایدن تصمیم به عقب نشینی گرفت و حتی تاریخ دقیق را انتخاب کرد. او مسوول شکست‌های بزرگ در برنامه‌ریزی و اجراست.»
مایک پامپیو، وزیر خارجه پیشین امریکا، گفت: «این کاملا قابل پیش بینی بود. ما (دولت ترامپ) به هیچ وجه آن‌ها را محدود نکردیم. دولت بایدن تمایل خود را برای از بین بردن برنامه‌های خوبی که دولت ترامپ داشت نشان داده است.»
آگاهان مسایل سیاسی در این باره دیدگاه‌های گوناگون دارند.
طارق فرهادی، آگاه مسایل سیاسی، گفت: «در بیست سال جنگ در افغانستان امریکا استراتیژی نداشته نه استراتیژی جنگ داشته نه استراتیژی صلح داشته.»
نعمت الله بیژن، آگاه مسایل سیاسی، گفت: «برنامه خروج امریکا از افغانستان توسط رییس جمهور وقت ترامپ برنامه‌ریزی شد و بعد توسط رییس جمهور بایدین بصورت کامل تطبیق شد.»
در گزارش کاخ سفید به ضعف دولت و ارتش افغانستان هم به عنوان دلیل‌های اصلی هرج و مرج در زمان خروج نیروهای امریکا از افغانستان ذکر شده است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*