خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / نامه فرهاد دریا به امام علی رحمان: برای مدتی دیگر هم میزبان پناهجویان بی‌آشیانه باشید

نامه فرهاد دریا به امام علی رحمان: برای مدتی دیگر هم میزبان پناهجویان بی‌آشیانه باشید

کابل/۱میزان/فرهنگستان
فرهاد دریا، هنرمند افغان، در نامه‌ای سرگشاده به امام‌علی رحمان، رییس‌ جمهور تاجیکستان، گفته است ‌که خبر اخراج پناه‌جویان افغانستان از تاجیکستان تکان‌دهنده است برای مدتی دیگر هم میزبان پناهجویان بی‌آشیانه باشید.
آقای دریا ام‌روز (جمعه‌شب، ۱ میزان) با نشر این نامه در برگه فیس‌بوکش نوشته است: «شوربختانه امروز یکی از فصل‌های تلخ تاریخ معاصر افغانستان برای دومین بار تکرار می‌شود. مردم برای حفظ عزت و جان خود و عزیزان خویش مجبور به ترک خانه‌ شیرین و آشیانه‌ دیرین خود شده‌اند‌.»
او در این نامه خطاب رحمان نوشته است: «چشم امید هزاران انسان نا‌امید به‌سوی عنایت شماست تا در این مورد تجدید نظر نموده و برای مدتی دیگر هم میزبان این پناهجویان بی‌آشیانه باشید.»
گفته می‌شود که مهاجرین افغانستانی در تاجیکستان که در انتظار انتقال به کانادا به سر می‌برند، در معرض اخراج به افغانستان قرار دارند. این مهاجرین کارمندان حکومت پیشین و همکاران نیروهای خارجی هستند.
فرهاد دریا در نامه خود نوشته است که «فصل‌های تلخ تاریخ» در افغانستان تکرار می‌شود و در چنین وضعیت «اسف‌انگیز» خبر اخراج مهاجرین افغانستانی از خاک «مهمان‌پرور تاجیکستان» تکان‌دهنده و غیر قابل باور بود.
او گفته است: «در شمار همسایگان افغانستان، ما تاجیکستان را رفیق‌ترین و کاکه‌ترین می‌پنداریم، و آرزو نداریم این یگانه همسایه‌ی نیک هم از ما رویگردان شود.»
دریا نوشته است که جمع رهبران جهان، امام علی رحمان به مهربانی و سخاوت شهره‌ است و در دل ملت‌های تاجیکستان و افغانستان جایگاه ویژه دارید. دریا امیدواری کرده است که رییس‌جمهور تاجیکستان به درخواست او لبیک بگوید.
او در اخیر نوشته است که تصمیم دارد در آینده‌ نزدیک سفری به تاجیکستان داشته باشد و به‌نام «همدلی»، کنسرت بزرگی را برای ملت تاجیک و مهاجرین هموطن خود برگزار کند.
پس از روی‌کارآمدن طالبان هزاران نفر به کشورهای سومی رفته و در انتظار انتقال به کشورهای مهاجرپذیر هستند.
یکی از این مهاجرین در تاجیکستان می‌گوید که کانادا طی یک سال بیشتر از سه هزار نفر را انتقال داده است؛ اما شش هزار نفر هنوز در انتظار هستند.
به گفته‌ او، این مهاجرین در شهرک وحدت تاجیکستان زندگی می‌کنند و همه‌ی آنان به‌گونه‌ی قانونی وارد این کشور شده‌اند. او اضافه می‌کند که تمام مهاجرین ثبت بیومتریک هستند و کارت دارند.
این در حالی است که چندی‌ پیش تاجیکستان روند اخراج پناه‌جویان فاقد مدرک را آغاز کرده و در نخستین مرحله یک گروه نه‌نفری را به افغانستان باز گردانده است.
گفتنی‌ است که تاجیکستان نخستین کشور آسیای میانه بود که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، از پذیرش حدود ۱۰۰‌ هزار شهروند افغان که جان‌شان در خطر بود، خبر داد.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*