خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / منع سرودن اشعار مشابه «ساز و سرود» در افغانستان

منع سرودن اشعار مشابه «ساز و سرود» در افغانستان

کابل/۲۷جدی/فرهنگستان
وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان دستور داده است که شاعران از سرودن شعرهایی که “شبیه ساز و سرود” خوانده شده،‌ خودداری کنند.
این نامه با امضای مولوی اسحاق حکیم، رئیس عمومی دفتر وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان صادر و در آن ذکر شده که این تصمیم در جلسه هفتگی این وزارت‌خانه اتخاذ شده است.
بر مبنای این دستور، پس از این شاعران نباید اشعاری بسرایند که آوازخوان‌ها از آنان آهنگ و تصنیف می‌سازند.
این مکتوب در ماه سنبله صادر شده اما تصویر آن اکنون در شبکه‌های اجتماعی نشر شده است.
طالبان مشخص نکرده است که منظور از اشعار “شبیه ساز و سرود” چیست.
تاریخ این مکتوب نشان می‌دهد که در تاریخ ۱۶سنبله سال روان خورشیدی صادر شده، اما وزارت امر به معروف طالبان در این باره به گونه رسمی چیزی نگفته است.
در این نامه جزئیات بیشتری داده نشده، اما شماری از شاعران افغانستان، با ابراز نگرانی در واکنش به این نامه نوشتند که پس از این کتاب‌های شاعرانی که اشعار غیر مذهبی می‌سرایند در داخل افغانستان اجازه چاپ نخواهند یافت.
در نامه اعلام شده که این تصمیم به ادارات استانی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان هم ارسال می‌شود.
آرین هارون، نویسنده، در واکنش به این دستور طالبان در توییتر نوشت: «زمانی شاعران عشق را در پستوی خانه نهان می‌کردند حالا شعر را نیز باید نهان کنند. ممنوعیت‌های مضحک طالبان گریبان شعر را نیز گرفت. از این پس شاعران باید به خواست این گروه شعر بسرایند. بیچاره شعر که کسانی برایش تعیین تکلیف می‌کنند که جز جنگ، کشتن و ویرانی کلمه‌ای نمی‌دانند.»
این اداره در مکتوب صادرشده از تمام ریاست‌های امر به معروف طالبان در ۳۴ ولایت خواسته تا در زمینه تطبیق فیصله این وازرت مبنی بر منع شاعران از سرودن شعرهای مشابه به ساز و سرود، اجراآت لازم را انجام دهند.
این در حالی است که پس از تسلط طالبان، وزارت امر به معروف این گروه فرمان‌های محدودکننده و دست‌وپا گیر زیادی را علیه حضور زنان در اجمتاع نیز صادر کرده است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*