خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / ممانعت با برگزاری جشن مردمی «گل بادام» در دایکندی

ممانعت با برگزاری جشن مردمی «گل بادام» در دایکندی

کابل/۳حمل/فرهنگستان
منابع مردمی در ولسوالی میرامور ولایت دایکندی گفته‌اند که محتسبان امر به معروف و نهی از منکر طالبان مانع برگزاری «بزرگ‌ترین» جشن مردمی در این ولسوالی شده‌اند.
در سال‌های گذشته به مناسبت سال نو خورشیدی و شگوفه‌های گل بادام، جشن بزرگی در روستای «نالیج» منطقه‌ی برگر ولسوالی میرامور برگزار می‌شد. این جشن از بزرگ‌ترین جشن‌های مردمی دایکندی بود.
باشندگان ولسوالی میرامور می‌گویند که تجلیل از نوروز در این منطقه در حدود ۲۵۰ سال سابقه دارد. به‌گفته‌ی آن‌ها، در گذشته از نوروز تنها با ذبح گاو به‌عنوان نذر تجلیل می‌شد، اما در چند سال اخیر در کنار ذبح گاو، جشن بزرگ مردمی نیز برگزار می‌شد.
براساس اظهارات منابع مردمی، قرار بود امسال نُه رأس گاو ذبح و از نوروز طی جشن بزرگی تجلیل شود، اما طالبان ممانعت کرده‌اند.
یکی از فرهنگیان ولسوالی میرامور در این ارتباط می گوید مردم بیش از ۶۰۰ هزار افغانی برای این جشن هزینه کرده بودند.
او همچنین گفت که بزرگان و فرهنگیان ولسوالی میرامور حدود یک ماه قبل آمادگی‌ها را برای برگزاری این جشن آغاز کرده بودند و برخی از مسئولان محلی طالبان، از جمله ولسوال و فرمانده امنیه‌ی این گروه با برگزاری این جشن موافق بودند.
به‌گفته‌ی او، همه‌ساله در این جشن هزاران نفر از ولایت‌های بامیان، غور، غزنی و مناطق دوردست دایکندی اشتراک می‌کردند.
این درحالی است که ریاست امر به معروف و نهی از منکر طالبان در دایکندی تجلیل از نوروز را «ناروا» و «رسم‌ورواج بیگانه و غیراسلامی» اعلام کرده است.
طالبان امسال در ولایات مختلف تجلیل از نوروز را منع کرده و مانع رفتن خانواده‌ها به مکان‌های تفریحی نیز شده‌اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*