خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / قدردانی از کارنامه‌های هنری داوود سرخوش در سویدن

قدردانی از کارنامه‌های هنری داوود سرخوش در سویدن

کابل/۲۲جدی/فرهنگستان
سفارت افغانستان در سویدن از کارنامه‌های هنری داوود سرخوش، هنرمند پرآوازه‌ی افغانستان تجلیل و قدردانی کرد.
داوود سرخوش گفته است که «این اولین بار است که یکی از مراجع رسمی و مسئول افغانستان» از کارها و کوشش‌های او به‌صورت رسمی قدردانی کرده است.
سرخوش در آهنگ‌های خود، تلاش کرده احساسات ملی را بازتاب دهد که میلیون ها افغان در مهاجرت و آوارگی تجربه کرده‌اند.
آقای سرخوش بیشتر آهنگ‌های آلبوم‌هایش را خودش ساخته و اجرا می‌کند. ترانه‌ها نیز بیشتر از سروده‌های وی هستند، اما از آثار شاعران معاصر افغانستان و ایران نیز در آهنگ هایش استفاده می‌کند.
در یک یادداشت صفحه‌ی فیسبوک سفارت افغانستان در استکهلم پایتخت سویدن آمده است که قدردانی از داوود سرخوش ۱۵ جدی در حضور شماری از فرهنگیان، نویسندگان، شاعران و… انجام شده است.
عباس نویان، سفیر افغانستان در سویدن تندیس مزین به آرم و نشان رسمی جمهوری اسلامی افغانستان را به آقای سرخوش اهدا کرده است.
نویان خطاب به سرخوش گفته است: «جامعه ما و جوانان، با صدا و آواز شما، بخش بزرگ و پر‌تلاطم زندکی خود را سپری کرده و صدای شما فریاد رسای نسلی است که از بی‌عدالتی به ستوه آمده و در سرک‌ها، کوه‌ها و حتا خطوط نبرد از پژواک صدا و آهنگ‌های شما الهام می‌گرفتند.»

داوود سرخوش در سال ۱۳۵۰ در منطقه دایزنگی در ولایت دایکندی در مرکز افغانستان و از خانواده‌ای هزاره به دنیا آمد. او از ۹ سالگی شروع به نواختن دمبوره یا تنبور کرد و در ۱۷ سالگی به آوازخوانی پرداخت. آقای داورد سرخوش به علت فضای خراب کشور و اوضاع بحرانی کشور از کشور مهاجر شد و هم‌اکنون همراه با خانواده‌اش در اتریش زندگی می‌کند.
آقای داود سرخوش تاکنون کنسرت‌های زیادی را در کشورهای مختلف اروپایی از قبیل روسیه، هالند، ناروی، دانمارک و نیز کنسرت‌های را در شهرهای مختلف ایران و استرالیا برگزار کرده است. او تاکنون پنج آلبوم به صورت رسمی به بازار عرضه کرده است.
قدردانی از کارنامه‌های هنری داوود سرخوش درحالی صورت می‌گیرد که طالبان در افغانستان به هیچ هنرمندی اجازه‌ی فعالیت نمی‌دهند. از نظر این گروه، موسیقی حرام است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*