خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / فقر وبی‌کاری در افغانستان؛ ۹۰ درصد مردم در معرض گرسنگی‌های شدید هستند

فقر وبی‌کاری در افغانستان؛ ۹۰ درصد مردم در معرض گرسنگی‌های شدید هستند

کابل/۱۳عقرب/فرهنگستان
با آمد آمد فصل سرما کمیته صلیب سرخ اعلام کرده‌‌است که ۹۰ درصد مردم افغانستان روزانه کمتر از ۲ دالر درآمد دارند.
این کمیته  هشدار می‌دهد که با شدت بحران، میلیون ها افغانستانی با فقر شدیدتر مواجه خواهند شد تا حدی که بسیاری از آنها به دلیل گرسنگی به خوردن مواد غذایی دور ریخته شده، مجبور خواهند شد.
در گزارش آمده که کودکان یتیم و زنان بیوه٬ بیشتر از همه در وضعیت بدی اقتصادی قرار دارند، به گونه‌ای که اکثر آنها حتی یک وعده غذا در روز را پیدا نمی‌توانند.
بر اساس آمار کمیته صلیب سرخ، ۲۰ میلیون افغانستانی از مواد غذایی محروم و ۲۴ میلیون دیگر به کمک های بشردوستانه نیاز مبرم دارند.
این کمیته بین‌المللی هشدار می‌دهد که با شدت بحران، میلیون ها افغانستانی با فقر شدیدتر مواجه خواهند شد تا حدی که بسیاری از آنها به دلیل گرسنگی به خوردن مواد غذایی دور ریخته شده، مجبور خواهند شد.
از سویی هم شماری از پایتخت نشینان می‌گویند فقر و بی‌کاری چالش جدی را برای آنان به میان آورده و در برخی موارد حتا آنان توانایی خرید یک نان که قیمت آن ۱۰ افغانی است نیستند.
حمیرا باشنده شهر کابل می‌گوید که شوهرش را در جنگ‌های پسین از دست داده و باکودکان اش روزانه گاهی در خانه‌های مردم وگاه در جاده‌های شهر  نان شب و روزش را پیدا می‌کند.
حمیرا، گفت: ”  من از روزی که شوهرم را در جنگ‌ها ازدست داده ام روزی خوشی را سپری نکرده‌ام  برای لقمه نانی در کوچه وپس کوچه‌های شهر کابل می‌گردم  هیچ چیزی برای خوردن درخانه ندارم حتا شب‌های بوده که من و فرزندانم گرسنه خوابیده ایم.”
همانند حمیرا تعداد زیادی از افراد فقیر در پایتخت اند که برای پیدا کردن نان برای فرزندان شان راه‌های جدیدی را برای بدست آوردن پول و سیر کردن شکم فرزندان شان جستجو می‌کنند؛ اما مثل اینکه شب دیگری را هم باید با گرسنگی سپری کنند.
احمد خان، باشنده دیگر کابل به فرهنگستان گفت: ” من همین کراچی را دارم گاهی شده که من ۳۰ افغانی پیدا کرده‌ام ۱۰ افغانی ورایه موتر داده‌ام و دوتا نان برای هفت نفر فامیل به خانه برده‌ام زمستان پیشرو است نه چوب دارم نه لباس گرم برای فرزندانم”
به گفته شمار زیادی از پایتخت نشینان آنان روزها به دنبال کار اند تا لقمه نانی را روی دستر خوان شان قرار دهند اما نبود کار باعث شده تا آن مجبور به ترک کشور شوند و برای جستجوی یک سرپناه امن به کشور‌های همسایه پناه ببرند‌.
این پایتخت نشینان درحالی از فقر وبی‌کاری سخن می‌زنند که زمستان در پیش‌رو است و قیمت مواد خوراکی و موادسوخت‌بار در بازار‌های پایتخت افزایش یافته و روزهای زندگی آنان را مانند زمستان سرد وبی روح ساخته است.
شمس الرحمن خان میرزا- فرهنگستان

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*