عرفان

دیدار با خویشتن

دیدار با خویشتن کیست مولا آنکه آزادت کند(۴) کیست مولا آنکه آزادت کند / بند رقیت را ز پایت بر کند دیدار با خویشتن یعنی کسی که درنگ و تاملی بر خویش داشته باشد. اعمال و افکار خود را وارسی کند. از بند آنچه که او را از خودش باز داشته و باز می‌دارد، آزاد کند. انسان در بند خواسته‌هایش، ...

ادامه مطلب »

سیری در سپهر جان ( قسمت دوم )

سیری در سپهرجان ( قسمت دوم ) در نیابد حال پخته هیچ خام بند بگسل باش آزاد ای پسر تا نباشی بند سیم و بند زر گر بریزی بحر را کوزه‏ای چند گنجد قسمت یک روزه ‏ای کوزه چشم حریصان پر نشد تا صدف قانع نشد پردور نشد این قسمت ابیات مولانا نشان می دهد، اساس و پایه زندگی رهای ...

ادامه مطلب »

سیری در سپهر جان ( قسمت اول )

سیری در سپهر جان قسمت اول : آب صافی در گلی پنهان شده ( ۱ ) چشم داند فرق کردن رنگ را چشم داند لعل را و سنگ را چشم داند  گوهر و خاشاک را چشم را زان می خلد خاشاکها اکهارت تله، می گوید: بزرگ ترین مانع روشن بینی این است که انسان به بیرون از خودش معطوف شود، ...

ادامه مطلب »

نگاه عارفانۀ مولانا به سیاست

در اذهان چنین تداعی شد‌ه‌ که اهل عرفان و تصوف، به سیاست با دید منفی می‌نگرند و از پرداختن به امور سیاسی و اکتساب قدرت بیزارند. در ارتباط به صوفیان زاهد، راهب و مغاره‌نشین ممکن که چنین ادعایی درست باشد؛ اما درباره عارفان دانا بر رمز و راز دل و طریق عاشقی، چنین مطلبی به‌دور از شبهه و سوال نیست. ...

ادامه مطلب »

عرفان اسلامی : پدیده‌‌ای بیرونی یا درونی ؟

چکیده در باب بومی یا بیگانه بودنخاستگاه عرفان اسلامی بحث‌های درازدامنه‌‌ای وجود دارد. شماری معتقد اند که عرفان اسلامی دارای ریشه و بنیادهای بیرونی‌است و از این‌رو، پدیده‌‌ای بومی به شمار نمی‌رود. اینان سعی دارند بنیادهای بیرونی عرفان اسلامی را به‌درستی نشان دهند و شواهد متقاعدکننده‌‌ای در این باب به دست دهند. طرف‌داران این نظریه عمدتاً یا شرق‌شناسان‌اند ویا هم ...

ادامه مطلب »

مولانا و منطقیون

بیت مولانای بزرگ یکی از پرغوغاترین ها

پای استدلالیان چو بین بود  –    پای چوبین سخت بی تمکین بود این بیت مولانای بزرگ یکی از پرغوغاترین ها شده است که بعضی مولانا را بدان نکوهش کرده میپندارند؛ در مصرع اول مولانا دامن استدلالیان را بالا میگیرد و در مصرع دوم خود به آن تکیه میزند. گویی نوعی تناقض و یا در کلام دیگر مولانا توجه به ...

ادامه مطلب »

ده نکته در نقد نظریه ‘رؤیاهای رسولانه’ عبدالکریم سروش

مطابق تئوری “رؤیاهای رسولانه”، تمام قرآن در عالم رؤیا بر پیامبر اسلام مکشوف گردیده است و رمز رؤیا را جز با خواب‌گردانی نتوان گشود و از این رو کلیه شارحان و مفسران در ۱۴ قرن گذشته به خطا رفته و اشارات رؤیا را به جای تأویل، با کلام بیداری فهم و تفسیر کرده‌اند. به نظر این قلم، حداقل از بُعد ...

ادامه مطلب »

مولانا کیست ؟

  مولانا کیست ؟ تولد در شهربلخ سی ام سپتامبر ۱۲۰۷ — فوت  در قونیه هفدهم دسامبر ۱۲۷۳ جناب مولانا لطفا خودتان را معرفی کنید چه تدبیر ای مسلمانان  که من خود را نمیدانم. نه ترسا نه یهودم من  نه گبر و  نه مسلمانم نه   شرقیم  نه   غربیم   نه   بریم   نه   بحریم نه  از  ...

ادامه مطلب »

کشمکش بر سر ثبت مثنوی معنوی مولانای بلخ (حوزه مناقشه یا حوزه وحدت)

مثنوی معنوی مولانای بلخ

اخیراً تصمیم‌گیری و تفاهم بین مسئولین ایران و ترکیه برای ثبت مثنوی معنوی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، از سوی مقامهای فرهنگی ایران به عنوان تبدیل یک «حوزه مناقشه به حوزه وحدت» تعبیر شد؛ اما دقیقاً همین رویداد از سوی دیگر مایه تبدیل یک حوزه وحدت به حوزه مناقشه بین ایران و افغانستان گردید. چه اینکه در پی این تصمیم، واکنشهای ...

ادامه مطلب »

مولانا ، یکی از قله‌های تاریخ پنج‌هزار ساله افغانستان است / قنبرعلی تابش

مولانا ، یکی از قله‌های تاریخ پنج‌هزار ساله افغانستان

مولانا در بلخ متولد شده، از ایران عبور و به ترکیه مهاجرت کرده است. از این سه ملاک، کدام محل شایسته‌تر است برای آن‌که یک شاعر و اندیشمند متعلق به آن باشد؟ پاسخ روشن است. مشکل اساسی حکومت وحدت ملی این است که هنوز شکل نظام را به خود نگرفته است تا هر بخشی وظیفه و مسوولیت خود را انجام ...

ادامه مطلب »