خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / فارسی‌ستیزی؛ طالبان واژه «دانشگاه» را از لوحه‌ ساختمان جدید دانشگاه بلخ حذف کردند

فارسی‌ستیزی؛ طالبان واژه «دانشگاه» را از لوحه‌ ساختمان جدید دانشگاه بلخ حذف کردند

کابل/۲۸سنبله/فرهنگستان
در ادامه فارسی‌ستیزی طالبان، واژه «دانشگاه»  از لوحه‌ ساختمان جدید دانشگاه بلخ ام‌روز(دوشنبه، ۲۸سنبله) حذف شد.
تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، در آن واژه دانشگاه دیده نمی‌شود.
ساختمان جدید دانشگاه بلخ در شهرک علی‌آباد شهر مزار شریف ساخته شده است و در آن دانشجویان دانشکده‌های اقتصاد، انجینیری، ژورنالیزم، کمپیوترساینس، فارمسی و وترنری سرگرم تحصیل هستند.
طالبان پیشتر واژه «دانشگاه» را از لوحه ساختمان کهنه دانشگاه بلخ که موسوم به دانشگاه «مرکزی» این ولایت است را نیز حذف کرده بودند.
این اقدام با واکنش‌هایی شهروندان مواجه شده است.
شماری از فرهنگیان این اقدام طالبان را «نفاق‌افگنی و فارسی‌ستیزی» خوانده‌اند.
ایوب آروین، روزنامه‌نگار حذف واژه‌ی «دانشگاه» از لوحه‌ی دانشگاه بلخ را «فارسی‌زدایی» دانسته و برخی دیگر آن‌را «عصبیت آشکار قومی زیر پرچم طالبان» و «تحمیل هویت» در دیار مولانا عنوان کرده‌اند.
نور‌اغا شریفی استاد دانشگاه نوشته است: «این یعنی با سیطره‌ی افغانیت و فاشیزم قومی، طبقه‌بندی و درجه‌بندی زبان‌ها، قوم‌ها و ولایت‌های کشور، می‌خواهند اعتماد به نفس سایر شهروندان را از بین برده و به زبان آشکارتر، می‌خواهند بر ما باداری کنند.»
چهارده سال پیش نیز بر سر درج واژه‌ی «دانشگاه» و «پوهنتون» در لوحه‌ی دانشگاه بلخ جنجال صورت گرفته بود. در آن زمان فیصله شده بود که «دانشگاه و پوهنتون» هر دو در لوحه درج شود.
وزارت تحصیلات عالی طالبان درباره‌ی حذف واژه‌ی فارسی «دانشگاه» از لوحه‌ی دانشگاه بلخ توضیح داده و گفته است که از سال ۱۳۶۶ به این‌سو در تمام اسناد رسمی و لوگوهای نهاد تحصیلی بلخ (د بلخ پوهنتون/پوهنتون بلخ) ذکر شده است.
طالبان به‌تازگی در هرات نیز لوحه فارسی شفاخانه حوزوی این ولایت را حذف کرده‌اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*