خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / غبار رکود به چهره عید در بازارهای افغانستان

غبار رکود به چهره عید در بازارهای افغانستان

کابل/۲۱ثور/فرهنگستان
بازار های خرید میوه خشک و پوشاک در عید رمضان به دلیل گرانی اجناس و کاهش قدرت خرید مردم رونق سال‌های گذشته را ندارد.
کمتر از دو روز به آغاز ماه شوال و پایان ماه رمضان مانده‌است همه ساله روز های اخیر رمضان مردم برای خرید عید مانند سایر کشورهای اسلامی با شور و شوق خاص به بازارها خرید می‌روند تا میوه خشک و تازه برای عید شان آماده ‌کنند.
در افغانستان به ویژه پایتخت آن کابل باوجود استقبال از عید  برخلاف سال‌های گذشته که مردم شور و شوق زیادی برای خرید لباس و میوه برای سفره عید شان داشتند، ندارد.
در نگاه ابتدایی به بازار با جمعیتی مملوء از خریدار مواجه می‌شویم اما با ساعاتی ماندن در کنار جمعیت حاضر متوجه می‎شویم که بیشتر جمعیت بدون خرید در حال بازدید از بازار هستند. قیمت‌های بادام، پسته، وسایل سفره عید و سایر ملزومات مورد نیاز برای برپا کردن عید سبب شده که مردم  به جای خرید به بازدید از ویترین مغازه‌ها بپردازند.
احمد زبیر باشنده کابل می‌گوید که مردم از لحاظ روحی آماده تجلیل عید نیست فشارهای اقتصادی با کرونا و ناامنی ها مردم را از تجلیل با شکوه عید دور کرده‌است.
قیس باشنده‌ دیگر کابل با اشاره به گرانی اجناس گفت: قیمت میوه خشک هرسال نسبت به سال گذشته واقعا سرسام آور می‌شوند طوری که سال گذشته پسته درجه یک ۷۰۰افغانی بود اما امسال با وجود این‌که مسئولان از ثبات و کاهش قیمت صحبت می‌کنند فروشندگان پسته درجه ۳ را به قیمت پسته درجه یک سال گذشته می‌فروشند.
وی افزود: برای فردی که حقوق ماهانه کمتر از ۱۰هزار است اگر بخواهد اجناس عید را با قیمت‌ ۶تا۷هزار خریداری کند باید تا سرماه با کدام پول زندگی خود را اداره کند. ما انتظار داشتیم قیمت‌ها در نزدیک عید با توجه به وضعیت اقتصاد مردم در نظر گرفته شود.
برق ویترین مغازه‌های پل سرخ به دلیل بلند بودن قیمت لباس‌ها تماشاگری ندارد و شهروندان فقط با گوشه چشمی به ویترین‌قیمت‌ها را بالا و پایین کرده و می‌گذرند، احمد یکی از فروشنده‌های لباس در پل سرخ با اشاره به میزان فروش خود در روزهای آخر رمضان گفت: به طور معمول  بیشترین فروش ما در نزدیک عید است اما متاسفانه در طول چند سال اخیر فروش از حالت طبیعی خود خارج شده و با روزهای دیگر سال آنچنان فرقی ندارد.
وی افزود: سال گذشته کرونا بازار را در عید ها خراب کرد شور و هیجان مردم به عید هم نسبت به سال های گذشته کم شده  طوری که ما تا ساعت یازده شب مغازه را باز نگه‌می‌دارم و برخی از شب‌ها در مغازه می‌خوابیدیم  اما متاسفانه رکود حاصل در اقتصاد مردم؛ تاثیرات منفی بر فروش و بازار داشته و سبب خاموشی و کساد در زندگی مردم به ویژه ما فروشندگان شده است.
لیمه همراه با خانواده برای خرید عید به بازار آمده است او گرانی اجناس و کاهش قدرت خرید مردم را نگران کننده خوانده و گفت: سه روز در حال چرخش در بازار هستم اما واقعا قیمت‌های اجناس نسبت به ماه گذشته به طوری عجیب بلند شده و با سطح اقتصاد ما هیچ هم‌خوانی ندارد. بیشتر اجناس و البسه موجود در بازار همان اجناس قدیمی هستند که قیمت شان تغییر کرده و به نرخ روز فروخته می‌شوند.
عباس یکی از فروشندگان قدیمی شهرنو است درباره وضع بازار گفت: فقط می‌توانم بگویم که عید امسال روی سفره‌های بسیاری از اقشار مانند کارگران وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد فقط برای مصرف اعضای خانواده است.
وی افزود: تورم حاضر در بازار و رکود اقتصادی موجود در جیب مردم وضعیت بازار را بسیار بد کرده است. این دروغ است که می‌گویند مردم رغبتی برای خرید پوشاک عید ندارند مردم ما در واقع پولی برای خرید ندارند و زمانی که پول برای خرید در کار نباشد رغبت خرید نیز از بین می‌رود.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*