خانه / خبرها / سه نشست مهم در پیوند به صلح را افغانستان میزبانی می‌کند

سه نشست مهم در پیوند به صلح را افغانستان میزبانی می‌کند

 سه نشست مهم در پیوند به صلح را افغانستان میزبانی می‌کند

کابل/۱۴سرطان/فرهنگستان
وزارت خارجه‌ی کشور اعلام کرد که دولت جمهوری اسلامی افغانستان در جریان هفته‌ی جاری میزبان سه نشست مهم منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و سه‌جانبه در مورد ایجاد اجماع منطقه‌ای و جهانی در مورد روند صلح و مذاکرات بین‌الافغانی خواهد بود.

گران هیواد، سخن‌گوی وزارت خارجه امروز (شنبه، ۱۴ سرطان) در یک پیام تصویری گفته است که نشست نخست به روز دوشنبه هفته‌ی جاری از طریق ویدیو کنفرانس بین کشورهای منطقه و همکاران و شرکای استراتژیک منطقه‌ای دولت افغانستان برگزار می‌شود.

به گفته‌ی او، این نشست، با سخنان رییس‌جمهور غنی آغاز و با رهبری محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه، ادامه خواهد یافت.
آقای هیواد می‌گوید که به روز سه‌شنبه هفته‌ی جاری نیز یک نشست سه‌جانبه میان افغانستان، پاکستان و چین به میزبانی افغانستان برگزار می‌شود. او گفته است که در این نشست، روی همکاری‌های امنیتی، اقتصادی و مذاکرات صلح تمرکز خواهد شد.

به گفته‌ی او روز پنج‌شنبه هفته‌ی جاری نیز نشستی میان کشورهای فرامنطقه به‌منظور ایجاد اجماع بین‌المللی پیرامون مذاکرات بین‌الافغانی و روند صلح افغانستان با صحبت‌های افتتاحیه‌ی رییس‌جمهور غنی آغاز و به رهبری آقای اتمر ادامه می‌یابد.

براساس معلومات سخن‌گوی وزارت خارجه، در نشست سومی، شرکای عمده‌ی بین‌المللی افغانستان و کشورهایی که در جریان۱۹ سال گذشته  افغانستان را در بُعد امنیتی و اقتصادی حمایت کرده‌اند، شرکت خواهند کرد.

آقای هیواد همچنان می‌گوید که برگزاری این نشست‌ها برای تقویت اجماع منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در مورد روند صلح و مذاکرات بین‌الافغانی از اهمیت خاصی برخوردار است.

این درحالی‌است که سه نشست مهم را در پیوند به ایجاد اجماع منطقه‌ای و جهانی در مورد روند صلح و مذاکرات بین‌الافغانی میزبانی کند که به رغم تلاش‌ها و اقدامات دولت افغانستان، تا کنون زمان دقیق برگزاری نشست بین‌الافغانی مشخص نشده است.
گفتنی است که این نشست‌ها، در حالی برگزار می‌شود که قرار است به زودی، گفت‌وگوهای مستقیم میان نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان، در دوحه، پایتخت قطر، برگزار شود.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*