خانه / خبرها / سفر سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به مسکو

سفر سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به مسکو

سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به مسکو رسید:

پادشاه عربستان سعودی، سلمان بن عبدالعزیز آل سعود امروز برای نخستین بار در تاریخ روابط روسیه  – سعودی وارد مسکو شد.
به گزارش رسانه های روسیه , هواپیمای حامل  شاه عربستان سعودی  امروز چهارشنبه چهارم اکتوبر به فرود گاه  دولتی ” ونوکووه ۲ ” در مسکو نشست کرد.

هیئت دیپلوماتیک روسی به رهبری دیمیتری روگوزین معاون صدراعظم روسیه ، معاون وزارت خارجه روسیه، میخائیل بگدانوف هیئت سعودی به رهبری سلمان بن عبدالعزیز آل سعود را در میدان هوایی ملاقات نمودند.

رسانه های روسیه مینویسند  که  سفر شاه عربستان  سعودی الی تاریخ هفت اکتوبر در مسکو ادامه می یابد .
قرار است شاه سلمان به تاریخ ۵ اکتوبر با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه ملاقات کند،.

قرار است ، قبل از دیدار رهبران  این دو کشور انجمن سرمایه گذاری روسیه – عربستان برگزار شود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی رییس جمهور روسیه گفته است که پوتین و شاه عربستان  ، وضعیت بازار نفت در شرایط کاهش استخراج آن، و وضعیت در شرق میانه و افریقای شمالی و تاکید بر حل و فصل مناقشات در منطقه را به بحث خواهند گرفت. وی همچنان رد نکرد که رهبران دو کشور در جریان مذاکرات درمورد موضوع همکاری نظامی و فنی نیز تبادل نظر خواهند نمود.
به تاریخ ۶ اکتوبر شاه سلمان بن عبدالعزیز آل سعود با دیمیتری مدودوف، صدراعظم روسیه دیدار میکند، که در این دیدار دو جناح پروژه های مشترک سرمایه گذاری و همکاری در بخش های تجارت، اقتصاد، صنعت، انرژی و زراعت را مورد بحث قرار خواهند داد.

علاوه بر این، در طول روز های اقامت ، روزهای فرهنگ عربستان سعودی برگزار خواهند شد.

انتظار می رود که در جریان این سفر، شاه عربستان تعدادی از اسناد را به امضا برساند.

علاوه بر این بنیاد روسی سرمایه گذاری های مستقیم با بنیاد های شرق میانه منجمله بنیاد عربستان سعودی، شرایط سرمایه گذاری در پروژه های بخش زیرساخت های حمل و نقل را اعلام خواهند کرد.
.

ایوان کونووالوف ، تحلیل گر مسائل سیاسی به روزنامه  «پراودا» گفته است که :

“مطمئن نیست که مذاکرات درباره تجهیز عربستان به سلاح های روسیه، به امضای هیچ توافقی منجر شود.”
«اندره باکلانوف» مشاور معاون رئیس اتاق عالی پارلمان روسیه و معاون رئیس جمعیت دیپلمات های روس درباره سفر  شاه عربستان به روسیه  میگوید که : سفر شاه عربستان به مسکو، حادثه  تازه در تاریخ روابط روسیه وعربستان می باشد .

باکلانوف درباره موضوعاتی که در جدول مذاکرات دو طرف روسی و سعودی قراردارد  گفته است که  اولین مساله، قیمت نفت و ادامه همکاری دربخش نفت و گاز و میزان آمادگی عربستان برای همکاری با روسیه با هدف ایجاد وتوسعه انرژی هسته ای خواهد بود .
باگلانوف معتقد است که این مذاکرات در زمینه سیاسی، چگونگی نزدیک کردن مواضع  روسیه و عربستان ، در رابطه به مسائل مورد اختلاف در سوریه و یمن و موضوع ایران و مسائلی دیگر را احتوا خواهد کرد .

قابل تذکر است که این  روسیه و عربستان سعودی در سال های اخیر تلاش کرده اند  تا در رابطه به  بعضی مسائل به توافق برسند ،  امااین تلاش ها در گذشته نتیجه خوبی  در بر نداشته است.  دیده میشود که  اکنون اوضاع تغییر کرده است و عربستان سعودی دریافته است که روسیه در مقایسه با یک دهه اخیر  بازیگر جدی تری در سیاست جهانی و  منطقه محسوب می شود.

خواجه میر احمد

فرهنگستان

جهارم اکتوبر ۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*