خانه / خانواده / زنان / زنان معترض در کابل: حق کار می‌خواهیم

زنان معترض در کابل: حق کار می‌خواهیم

کابل/۲۵قوس/فرهنگستان
گروهی از زنان ام‌روز (پنج‌شنبه، ۲۵قوس) در یک گردهمایی اعتراضی در برابر دفتر سازمان ملل در کابل، از جامعه جهانی خواستند تا مردم افغانستان به ویژه زنان را در اوضاع کنونی تنها نگذارند.
آنان با سر دادن شعار های پایان دادن به محرومیت زنان، خواهان حق آموزش و کار برای زنان شدند. به باور این معترضان، عامل اصلی بحران کنونی در کشور به حاشیه راندن زنان است.
عاطفه، یکی از زنان معترض گفت: «اطفال از گرسنگی می‌میرند، خانواده‌ها حیران استند که چگونه به کودکان شان نان پیدا کنند. جامعه جهانی لطفن صدای ما را بشنوید، افغانستان و اطفال افغانستان را تنها نگذارید.»
مرجان امیری، معترض دیگر گفت: «ما مرگ تدریجی را در افغانستان شاهد استیم، فقر باعث شده تا اینجا جمع شویم، قیمتی به اوج اش رسیده و حکومت نمی تواند قیمت‌ها را کنترول کند.»
این زنان با صدور قطع نامه، سکوت جهان را در برابر افغانستان بی عدالتی خواندند و خواهان رسیده‌گی بی درنگ به چالش‌های زنان شدند.
اما طالبان می‌گوید که بر تحقق تمامی حقوق زنان بربنیاد قوانین اسلامی پابند است وبه چالش‌هایی که در برابر زنان قرار دارد، رسیده‌گی خواهد شد.
بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان گفت: «خانم‌های که در ادارات دولتی کار می‌کردند، منفک نشده اند، معاش شان اجرا می‌شود، تا حال هیچ کسی منفک نشده است.»
این در حالی‌است که پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، دختران بالاتر از صنف ششم در بیشتر ولایت‌های کشور از آموزش به دور مانده اند و کارمندان زن در نهادهای دولتی نیز هنوز به کار های شان برنگشته اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*