خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / زنان معترض: جهان تماشاگر مرگ ماست

زنان معترض: جهان تماشاگر مرگ ماست

کابل/۲ثور/فرهنگستان
به‌دنبال افزایش حملات «خونین» در افغانستان و کشتار هدفمند هزاره‌ها در کابل و مزارشریف، صدها تن از زنان در واکنش به آن  در فضای سربسته دست به اعتراض زده و خواهان توقف «نسل‌کُشی» و «کشتار هدفمند» هزاره‌ها شده‌اند.
این زنان در ویدئویی از تجمع اعتراضی می‌گویند: «هزاره‌بودن جرم نیست» و این قوم در معرض «نسل‌کُشی» قرار دارد که باید متوقف شود.
این زنان می‌گویند که در هیچ جایی از اسلام چنین حکم و جوازی صادر نشده است که کس یا کسانی افراد دیگری را به‌خاطر اختلافات قومی و مذهبی بکشند. به‌گفته‌ی آنان، گروه‌های افراطی برای منافع سیاسی‌شان دست به قتل عام یک قوم می‌زنند.
این زنان  می‌گویند: «مکتب از ما گرفته شد، حق کار و تحصیل از ما گرفته شد. اطفالی که کشته شدند همه برای درس خواندن رفته بودند. هیچ جرم و گناهی نداشتند. جهان تماشاگر مرگ ما است. این نسل‌کُشی‌ها کشور را بدتر از این به بحران می‌برد.»
به‌گفته‌ی آنان، دوام این وضعیت افغانستان را به پناهگاه امن تروریستان مبدل خواهد کرد و این بحران دامن‌گیر کشورهای همسایه‌ی افغانستان نیز خواهد شد.
با این حال، اعتراض‌کننده‌ها از جامعه جهانی می‌خواهند که به‌جای تقبیح و محکوم‌کردن، اقدامات عملی را به‌خاطر جلوگیری از تکرار حملات هدفمند بر یک قوم خاص روی‌دست بگیرند؛ زیرا محکوم کردن دردی را دوا نمی‌کند.
این درحالی است که در هفته‌ی جاری سه حمله‌ی مرگبار جامعه هزاره را در کابل و بلخ هدف قرار داد. روز سه‌شنبه سه انفجار در مرکز آموزشی ممتاز و مکتب «عبدالرحیم شهید» در غرب کابل رخ داد که در نتیجه‌ی آن ده‌ها دانش‌آموز کشته و یا زخمی شدند.
همین‌طور، روز گذشته مسجد متعلق به شیعیان در شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ هدف حمله‌ی داعش قرار گرفت. در این حمله نیز ده‌ها نمازگزار کشته و زخمی شدند. در این حمله نیز بیش از ۱۲۰ نمازگزار کشته و زخمی شدند.
حملات اخیر به هزاره‌ها موجی از واکنش‌های داخلی و خارجی را در پی داشته است. سازمان ملل، برخی از سازمان‌های بین‌المللی فعال در عرصه‌ی حقوق‌بشری و شماری از کشورها این حملات را محکوم کرده‌اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*