خانه / اجتماع / دوستداران میهن / ریتا انوری بانوی فعال افغانستان در استرالیا

ریتا انوری بانوی فعال افغانستان در استرالیا

کابل/۲۵قوس/فرهنگستان
کوچه‌های کابل افتخار به دنیا آمدن دختری را داشت که اسمش ریتا گذاشتند، ریتای که در میان زد و بند ها قامت خود را خمیده نگرفت و در راستای توانمندسازی و رهبری زنان فعالیت کرد.
او تن به ناملایماتی‌های روزگار نداد و همیش در راستای  حقوق زنان صدا بلند کرد در پی این تلاش ها سرانجام موفق شد که بنیاد توانمندسازی و رهبری زنان را در استرالیا اساس گذاری کند این نهاد جهت سرمایه گذاری در زمینه ی آموزش و پرورش رفاه، ظرفیت‌سازی برای زنان افغان های مقیم استرالیا تاسیس شد،  که منجر به تفویض لقب دکترای افتخاری از سوی دانشگاه بین المللی کنک استرالیا به خانم انوری شد.
خانم انوری با تلاش‌های شبانه روزی اش توانست که کمک‌های بشردوستانه استرالیا را به هدف ارتقای ظرفیت زنان و حمایت از کودکان به بیشتر از ۲۵ کشور دنیا معرفی کند این کار او سبب شد تا تندیس بانوی موفق را از میان ۷۲۳ اشتراک کننده در سال۲۰۲۰ از سوی موسسه خلاقیت و ظرفیت سازی در افغانستان بدست آورد.
رینا انوری در این برنامه بیان داشت که افغانستان  مملکت است که خانم ها حق ندارد بدون مرد از خانه بیرون شوند یا از خود سخن بگویند، وی گفت:« باید تمامی خانم ها حقوق شان را بدانند  ما در این راستا حمایت گر شما استیم. »
پاول اسکار سناتور استرالیایی در صفحه تویترش نگاشته است که افتخار بزرگی بود که در رویداد حقوق زنان حقوق بشر در کنسرواتوریوم کوئینرلند  دانشگاه گریفیت شرکت کردم، این مراسم برای بلند کردن صدای زنان و دختران افغان برگذار شد، بسیاری از افراد حاضر در این رویداد هنوز خانواده و دوستان خود را دارند که تحت رژیم طالبان رنج می برند و از جان خود می ترسند.
تعداد از زنان و دخترانی که شانس فرار داشتند مانند رویادادرس سخنگوی سابق وزارت امور زنان افغانستان که اکنون استرالیا را خانه  خود می خوانند و در آن‌جا حضور دارند.
او می‌گوید که برای قدر دانی از کار من با جامعه افغانستان یک کت سنتی افغانی به من داده شد.
همچنان آقای پاول تاکید بر این دارد که خانم ریتا انوری یگانه خانم توانمند  افغان است که رول مهم و ارزنده در بهبود بخشیدن روابط تجاری و ارتباطات سیاسی و اقتصادی میان استرالیاو افغانستان داشته است.
بانو ریتا از ۱۵اگوست تا اکنون کوشیده تا بتواند  افغان های‌ در معرض خطر را نجات بدهد.
آقای اسکار تصریح کرد که منحیث نماینده کشور استراليا از مجالس سنا به تاریخ ۲۳فبروری ۲۰۲۱ بیرق همراه با مدال و سرتیفیکت  به خانم انوری تقدیم کردم.
باید گفت که خانم ریتا در دوران نوجوانی اش راهی استرالیا شد و در آنجا تلاش کرد تا در عرصه مدیریت و رهبری منابع بشری تجربه حاصل کند.
اکنون خانم انوری به حیث ریس اجرایی نهاد حسابات  بین المللی که در زمینه اقامت مجدد پناهندگان در کشور استراليا اعمال خدمت میکند مصروف فعالیت می باشد، یگانه آرزوی خانم انوری اینست تا بتواند افغان های در مرز خطر را به زودترین فرصت نجات دهد به استرالیا بیآورد.
مژگان سادات

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*