خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / روز جهانی موزیم و نگرانی‌ها از قاچاق آثار باستانی از افغانستان

روز جهانی موزیم و نگرانی‌ها از قاچاق آثار باستانی از افغانستان

کابل/۲۸ثور/فرهنگستان
هم‌زمان با روز جهانی موزیم، بیش از یک‌صد اثر باستانی از مس عینک لوگر در موزیم ملی به نمایش گذاشته‌شد.
محمدزبیر عبادی، سرپرست موزیم ملی تحت کنترل طالبان می‌گوید که این اثرهای باستانی، شامل تندیس‌های بودا، پوشاک، انگشتر و گوش‌واره‌هایی مربوط به دوره‌های کوشانیان و سامانیان در سده‌ی سه تا شش میلادی است.
عبادی، با نگرانی از قاچاق اثرهای باستانی افغانستان، می‌افزاید که وی نگران قاچاق اثرهای باستانی از کشور است. به گفته وی، پس از به قدرت رسیدن طالبان تا اکنون، هزار اثر باستانی به موزیم ملی سپرده شده است.
در همین حال، یحیا محب‌زاده معاون موزیم ملی، می‌گوید که اکنون، ۹۵ درصد اثرهای باستانی افغانستان به دلیل نبود جای مناسب، در انبارها نگه‌داری می‌شود.
مسئولان وزارت اطلاعات‌وفرهنگ طالبان، از دیگر کشورها می‌خواهند که اثرهای باستانی‌ای را که از افغانستان قاچاق شده، به این کشور بازگرداند.
یکی از این اثرها، مجسمه‌ی به نام “بودای نشسته بالای گل لوتوس” است که از ساحه مس عینک لوگر به موزیم ملی انتقال یافته است.
از سوی هم، عتیق الله عزیزی معین هنر و فرهنگ وزارت اطلاعات و فرهنگ آمار داده است که ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ اثر باستانی نزد این وزارت ثبت است و این اثرها نیاز به ترمیم دارد.
عتیق الله عزیزی گفت: «از ۲هزار تا ۵هزار آبده تاریخی است که نزد ما شناسایی شده که به ترمیم و استحکام ضرورت دارند که جهانیان باید در این زمینه با ما کمک کنند.»
موزیم ملی افغانستان بین سال‌های ۱۲۹۷ و ۱۲۹۸ هجری شمسی در باغ بالای کابل زیر نام صندوق‌خانه که بعدها به عجایب‌خانه تغییر نام یافت، بنیاد گذاشته شد.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*