خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / روزگار تیره و تار زنان در افغانستان؛ کار، ورزش و تفریح زنان بی‌عزتی است

روزگار تیره و تار زنان در افغانستان؛ کار، ورزش و تفریح زنان بی‌عزتی است

کابل/۱۶جدی/فرهنگستان
ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات طالبان روز (جمعه، ۱۶ جدی)  با نشر ویدیویی می‌گوید جمهوریت پیشین «راه اهانت زن» را هموار کرده بود و حکومت طالبان این بی‌عزتی را ادامه نمی‌دهد.
ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات طالبان می‌گوید «اگر اجازه بدهیم زن در موسسه کار کند، بی‌حجاب باشد، پارک برود، ورزش کند، به خداوند چه پاسخی بدهیم.»
وزیر تحصیلات عالی طالبان تاکید می‌کند که اقدام علیه کار زنان در موسسات، تفریح و ورزش آن‌ها مکلفیت حکومت طالبان است.
این مقام طالبان نظام جمهوریت پیشین را نظام «فاسق و غلام کفار» خواند که به باور او زنان در سایه آن نظام در موسسات کار می‌کردند، تفریح می‌رفتند و ورزش می‌کردند. ندا محمد ندیم تاکید می‌کند که حکومت طالبان این روند را ادامه نمی‌دهد.
او می‌گوید «بقای نظام وابسته به حصول رضایت کفار نیست. بقای نظام وابسته به قایم کردن دین است.»
در ادامه وضع محدودیت علیه زنان، وزارت تحصیلات طالبان اخیراً زنان را از تحصیلات دانشگاهی و وزارت اقتصاد این گروه زنان را از کار در موسسات غیردولتی محروم کردند. جامعه جهانی و کشورهای اسلامی این اقدام طالبان را محکوم کردند.
با این حال، وزیر تحصیلات عالی طالبان در این ویدیو خطاب به اعضای طالبان می‌گوید «این برداشت شما نادرست است که بقای نظام را در رضای کفار می‌بینید. بقای نظام در رضایت خداوند است. الله را راضی کنید نظام شما بقا پیدا می‌کند.»
این در حالی‌ست که کشورهای اسلامی تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت آموزش و کار زنان را غیراسلامی و غیرانسانی خوانده و از طالبان خواسته در تصمیم خود تجدید نظر کنند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*