خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / روزجهانی تیاتر؛ شکایت هنرمندان از کم‌رنگ شدن هنر تیاتر در افغانستان

روزجهانی تیاتر؛ شکایت هنرمندان از کم‌رنگ شدن هنر تیاتر در افغانستان

کابل/۹حمل/فرهنگستان
شماری از هنرمندان تیاتر هرات در روز جهانی تیاتر، از نبود سالون اجرای نمایشات تیاتر و کم‌رنگ شدن این هنر در افغانستان شکایت کردند.
به گفته هنرمندان، به علت چالش‌های اقتصادی و برخی محدودیت‌ها فرا راه هنر تیاتر، بسیاری از هنرمندان افغانستان را ترک کرده‌اند.
فریدون فکوری، مدیر تیاتر هرات، گفت: «ما در شرایط این روز را تجلیل می‌کنیم که متاسفانه اکثریت هنرمندان ما مایوس شده اند کشور ترک کردند همچنان زمینه کار از این‌ها گرفته شده»
نعمت‌الله حسین‌زاده، هنرمند، گفت: «تیاتر زنده باشد و و زنده بماند و آرزویی من همین است که سالون تیاتر داشته باشیم»
جلوگیری از حضور هنرمندان زن در نمایش‌های زنده تیاتر از دیگر چالش‌های جدی فرا راه این هنر در هرات گفته می‌شود.
فاطمه حسینی از هنرمندان کهنه کار تیاتر هرات، می‌گوید، تاهنوز به زنان هنرمند اجازه حضور در نمایش‌های تیاتر داده نشده است.
او گفت: «من هژده سال کار کردم و حالا نمی‌شود من به خانه بشینم من با همین تیاتر کلان شده ام.»
غلام فاروق سرخوش، هنرمند، گفت: «متاسفانه روز به روز تیاتر را تضعیف می‌بینم هنر را فراموش کردیم.»
محمد یعقوب‌امینی، هنرمند، گفت: «ما خیلی هنرمند و سینما گر داریم که با فلم شخصی خود فلم ساختن بعد از آمدن طالبان همه فیلم‌ها همین‌طور مانده.»
در همین حال مسئولان اداره اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گویند که امارت اسلامی از هنرمندان به گونۀ همه جانبه حمایت می‌کند.
به گفته رییس این اداره، قرار است وزارت اطلاعات و فرهنگ یک کارشیوه را به منظور حضور زنان هنرمند در نمایش‌های زنده تیاتر آماده سازد.
نعیم الحق حقانی، رییس اطلاعات و فرهنگ هرات، گفت: «رایزنی‌ها جریان دارند و ما امیداوار استیم که در این ارتباط هم گام‌های خوبی برداشته شوند. در کل امارت اسلامی افغانستان از هنرمندان خود کاملا حمایت می‌کند.»
با آن‌که از تاریخ اساس‌گذاری (تاسیس) تئاتر در افغانستان بیشتر از یک سده می‌گذرد ولی این کشور در حال حاضر موقعیت خوبی از منظر هنرهای نمایشی ندارد.
برای نخستین بار روز جهانی تئاتر در هلسینکی، پایتخت فنلاند با مراسم ویژه ای تجلیل شد و این روز به نام روز جهانی تئاتر نامگذاری شد.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*