خانه / خبرها / روایت بریتانیا از ماجرای مسمومیت ، جعلی است

روایت بریتانیا از ماجرای مسمومیت ، جعلی است

روسیه: روایت بریتانیا از ماجرای مسمومیت جاسوس، جعلی است !

با تحولات تازه در ماجرای مسمومیت یک جاسوس دوجانبه روس در بریتانیا، روسیه یک بار دیگر نقش‌داشتن در این ماجرا را رد کرده و گفته است که بریتانیا از ساختن این ‘داستان جعلی’ پشیمان خواهد شد. پیش‌تر حزب مخالف دولت در بریتانیا خواستار تحقیقات درباره ‘اغراق’های وزیر خارجه در این پرونده شده است.
واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، در جلسه شورای امنیت گفته است: “به همکاران بریتانیایی خودمان گفته‌ایم که دارید با آتش بازی میکنید و پشیمان خواهید شد.”
بریتانیا مدعی است که این حمله کار روسیه بوده است اما روسیه تکذیب میکند.
روز ۴ مارچ سرگئی اسکریپال، یک جاسوس دوجانبه سابق، و دخترش یولیا بی‌هوش در یک پارک در سالزبری بریتانیا پیدا شدند.
یولیا اسکریپال در نخستین بیانیه منتشرشده بعد از مسمومیتشان اعلام کرده که “وضعیت قوای جسمی‌اش روز به روز رو به بهبودی” است.
این خبر ساعاتی پس از آن منتشر شد که تلویزیون دولتی روسیه یک مکالمه تلفنی را منتشر کرد که به گفته این شبکه تلویزیونی، بین خانم اسکریپال و یکی از اقوام نزدیکش بوده است و در آن میگوید “هیچ صدمه جبران‌ناپذیری اتفاق نیافتاده است. به‌زودی مرخص خواهم شد و همه‌چیز مرتب است.”
روز پنجشنبه به درخواست روسیه، شورای امنیت سازمان ملل متحد یک نشست ویژه برگزار کرد تا درباره این حمله صحبت کنند.
در این نشست سفیر روسیه گفت سوال‌هایی هست که بریتانیا باید به آنها جواب دهد.
واسیلی نبنزیا اتهام‌هایی که بریتانیا مطرح کرده را “ناگوار و بی‌اساس” خوانده و مدعی شده که بریتانیا یک “جنگ تبلیغاتی” علیه روسیه راه انداخته است.
او در جلسه شورای امنیت گفت که نویچوک، سم اعصاب که در حمله به جاسوس سابق استفاده شده، “با وجودی که البته نامش روسی است، به نام روسیه ثبت نشده” و در کشورهای زیادی تولید میشود.
سفیر روسیه در سازمان ملل از دستگاه‌های اطلاعاتی بریتانیا انتقاد کرد، و در پاسخ به گزارش‌هایی درباره این‌که پیش از این حمله روسیه این سم اعصاب را روی اشیای زندگی روزمره امتحان میکرده، گفت: “این نمایش مضحکی است… نمی‌توانستید داستان بهتری بسازید؟”
واسیلی نبنزیا در این جلسه گفت: “همه ما میدانیم که ارزش یافته‌های اطلاعاتی بریتانیا، همان است که تجربه تونی بلر نشان داد”؛ کنایه‌ای به یافته‌های گزارشی که خود دولت بریتانیا درباره مشارکت در حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ سفارش داد و در آن نتیجه‌گیری شده که دستور صدراعظم وقت بریتانیا مبتنی بر اطلاعات “مخدوش” بوده است.
او در بیانیه‌اش نزد شورای امنیت که ۱۵ عضو دارد، این سوال را مطرح کرد که اصلا چرا باید روسیه کسی را با چنین “شیوه عجیب و خطرناکی” از بین ببرد.
بر اساس یک خبر منتشره داکتران میگویند که وضعیت سرگئی اسکریپال، جاسوس سابقی که با سم اعصاب مسموم شده بود، دیگر وخیم تلقی نمیشود.
شفاخانه سالیزبوری، محل بستری اسکریپال اعلام کرده است که مداوای او به خوبی پیش میرود و او “به سرعت در حال بهبودی است”.

میر احمد ” خواجه ”

فرهنگستان

۰۶٫۰۴٫۲۰۱۸

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*