خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / روآوری زنان به کسب و کار پس از محرومیت آموزش در افغانستان

روآوری زنان به کسب و کار پس از محرومیت آموزش در افغانستان

کابل/۱۸ثور/فرهنگستان
برخی از دانش‌جویان و دانش‌آموزان دختر در این روزها به کسب و کارهای شخصی رو آورده‌ و می‌گویند که پس از بسته شدن مکتب‌ها و دانشگاه‌ها، برای این‌که هزینه زندگی خود و خانواده‌های شان را بدست آورند، کسب و کارهای تازه را آغاز کرده‌اند.
کبرا دانش‌جوی حقوق و علوم سیاسی در یکی از دانشگاه‌ها در کابل است. تمنا حالا فرمایش لباس های زنانه را در خانه می‌گیرد.
تمنا می‌گوید: «ما این‌جا کار می‌کنیم؛ اما این بدیل درس و تحصیل ما نمی‌شود. ما باید بخاطری که آینده ما تضمین شود و آینده مملکت ما تضمین شود و پیش‌رفت کند، باید درس بخوانیم و تحصیل کنیم تا در آینده متخصص شویم.»
بانوانی که نزد تمنا برای فرمایش لباس میایند، نیز شادمان استند. این بانوان می‌گویند که تهیه لباس‌های دخترانه با دختران راحت‌تر است.
عاطفه، باشنده کابل، گفت: «می‌بینم خواهران ما در دوران طالبان هم کار می‌کنند، خوش هستیم. ما می‌توانیم وسایل زنانه را به راحتی خرید کنیم.»
مدینه، یکی دیگر از باشندگان کابل، گفت: «دروازه پوهنتون و مکاتب به روی دختران بسته است و این‌جا می‌بینم که دختران فروشندگی می‌کنند و ما وسایل مورد نیاز خود را به راحتی می‌گیریم. خوشحال می‌شوم.»
با این حال، برخی دانش‌جویان دختر خواهان بازگشایی بی‌درنگ دروازه دانشگاه‌ها و مکتب‌ها به روی دختران اند.
رقیه، دانش‌جو، می‌گوید: «تجارت شخصی خوب است. می‌توانم حامی مالی خوبی برای خود و فامیل خود باشم؛ اما این‌جا نمی‌توانم از نگاه شخصیتی خود را رشد بدهم. بخاطر همین من نیاز دارم که دانشگاه بروم.»
این در حالی‌ست که امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان در انستیتوت مطالعات ستراتیژیک پاکستان گفته است که تعلیم زنان حرام نیست و این ممنوعیت دایمی نمی‌باشد.
نزدیک به ۱۴۰ روز از بسته شدن دانشگاه‌ها به روی دختران می‌گذرد؛ اما تا هنوز هم از بازگشایی درب دانشگاه‌ها خبری نیست.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*