خانه / خانواده / زنان / راه‌یابی یک عضو تیم دختران روباتیک افغانستان در پنج دانشگاه برتر دنیا

راه‌یابی یک عضو تیم دختران روباتیک افغانستان در پنج دانشگاه برتر دنیا

کابل/۲۷حوت/فرهنگستان
آصفه امینی، عضو تیم ملی رباتیک افغانستان بعد از به اتمام رساندن دوره‌ی مکتب و دوره Academy Bridge Program در قطر، توانسته است تا از پنج دانشگاه برتر دنیا قبولی بگیرد.
او می‌گوید که در چندین دانشگاه بین‌المللی اپلای کرده و جواب پنج دانشگاه مثبت بوده و از جمله یکی از آن‌ها University of Nevada, Las Vegas در امریکا را انتخاب کرده است.
این دانشگاه از جمله ۱۰ دانشگاه برتر امریکا در بخش تکنالوژی می‌باشد، و این موفقیت را مدیون تمام کسانی می‌داند که تا امروز او را حمایت کرده است.
او گفت:«هدف من بازگشت به کشورم با دستانی پُر از دستآورد می‌باشد تا روزی بتوانم آنچه را آموخته‌ام و در اختیار دارم را به هم‌ نسلان و نسل آینده‌ی افغانستان انتقال بدهم.»
آصفه امینی، دانش‌آموز صنف دهم مکتب که در همکاری با دوستانش توانسته رباتی را برای شناسایی ماین و خنثاکردن آن اختراع کند.
با این حال گفتنی است که از آغاز سال ۲۰۱۲ که سرآغاز توجه به آموز فناوری به دختران بود تا کنون، دست‌کم ۱۴ هزار دانش‌آموز از ۱۰ مکتب در هرات دوره‌های مختلف آموزش‌های رباتیک را فرا گرفته‌ بودند اما با روی‌کار آمدن طالبان نتوانستند در افغانستان کار های شان را ادامه دهند.
تیم رباتیک دختران افغانستان در سال ۲۰۱۷ آغاز به‌فعالیت کرد و در چند سال پسین، با اشتراک در رقابت‌های بین‌المللی، چندین جایزه‌ی جهانی را به‌دست آورده‌است.
در تازه‌ترین مورد، در اوایل جنوری سال جاری میلادی، دختران رباتیک در یک رقابت جهانی ربات‌سازی با اشتراک ۸۸ کشور جهان، مقام دوم را به‌دست آوردند.
قابل ذکر است که پس از روی‌کار آمدن اداره‌ی طالبان، تیم رباتیک دختران افغانستان به‌قطر انتقال داده شدند و اکنون در آن کشور به آموزش و ساخت ربات ادامه می‌دهند.
پس از وضع محدودیت بر آموزش دختران و بسته شدن مکتب‌های دخترانه در کشور، صنف آنلاین آموزش رباتیک برای دختران در ولایت هرات آغاز شده‌است که بیش از ۵۰ دختر در این صنف آنلاین اشتراک می‌کنند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*