خانه / خانواده / اطفال / راه‌اندازی برنامه‌ی آموزش فن و حرفه برای کودکان در تخار

راه‌اندازی برنامه‌ی آموزش فن و حرفه برای کودکان در تخار

کابل/۲۴قوس/فرهنگستان
مؤسسه انکشافی و رفاه افغانستان با کمک مالی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) برای یک‌هزار و ۸۲۳ کودک دختر و پسر بی‌بضاعت و نیازمند در شهر تالقان و ولسوالی‌های ولایت تخار یک دوره آموزش فن و حرفه را راه‌اندازی کرده‌است.
مسئولان مؤسسه انکشافی و رفاه افغانستان (ADWSO) می‌گویند که این دوره‌ی آموزشی به هدف حمایت از کودکان، تقویت اقتصاد خانواده‌های نیازمند و فراهم‌سازی زمینه‌ی کار برای آنان راه‌اندازی شده است.
کامران سادات، رییس مؤسسه انکشافی و رفاه افغانستان در تخار گفت که در این برنامه‌ی آموزشی، یک‌هزار و ۸۲۳ کودک دختر و پسر در بخش‌های خیاطی و نجاری و ۱۶ پسر در بخش تجارت‌های کوچک آموزش ديده‌اند.
همچنین ملا یوسف مبارز، رییس کار و امور اجتماعی طالبان در تخار حمایت از کودکان و ایجاد برنامه آموزشی را می‌ستاید و خواهان همکاری بیشتر مؤسسات کمک‌کننده در بخش فراهم‌سازی زمینه‌ی کار در این ولایت است.
مبارز می‌گوید که ایجاد چنین برنامه‌های آموزشی فرصت خوبی شغلی را برای کودکان و خانواده‌هایی فراهم می‌کند که به کار نیاز دارند.
از سوی هم، کودکانی که در این برنامه شرکت کرده‌اند، با ابراز خرسندی می‌گویند که با بهره‌گیری از این دوره‌ی آموزشی می‌توانند برای‌شان کار ایجاد و نیازمندی‌های خانواده‌ی‌شان را برطرف کنند.
شماری از این کودکان دانش‌آموز مکتب هستند که به‌دلیل مشکلات اقتصادی از مکتب باز مانده‌ و خانه‌نشین شده‌اند.
آسیه می‌گوید هرچند با آمدن طالبان مکتب نرفته است، اما با اشتراک در این برنامه‌ی آموزشی تلاش می‌کند کار پیدا کرده و به اقتصاد خانواده‌اش کمک کند.
او می‌افزاید که در این برنامه مهارت‌های خیاطی، گلدوزی، خامک‌دوزی و مهره‌دوزی را فرا می‌گیرند.
زینب، یکی دیگر از شرکت‌کنندگان این برنامه آموزشی از طالبان می‌خواهد که دروازه‌های مکاتب را به‌روی دختران باز کنند.
سید محبوب، باشنده‌ی ولسوالی فرخار می‌‌گوید که در این برنامه در بخش تجارت‌های کوچک آموزش دیده و با حمايت مالی دفتر یونیسف به ارزش چهل هزار افغانی یک دکان خوراکه‌فروشی ساخت است.
این در حالی است که پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان و با قطع کمک‌های خارجی، براساس آمار وزارت کار و امور اجتماعی شمار کودکان کار در افغانستان نزدیک به ۳.۷ میلیون نفر رسیده است و تقریبا ۲.۱ میلیون کودک که در رده سنی پنج تا هفده سال قرار دارند، مصروف کارهای شاقه‌‌اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*