خانه / خانواده / زنان / راهپیمایی دختران دانشجو در افغانستان؛ نسل‌کشی هزاره‌ها را توقف دهید

راهپیمایی دختران دانشجو در افغانستان؛ نسل‌کشی هزاره‌ها را توقف دهید

کابل/۱۰میزان/فرهنگستان
پس از حمله تروریستی مرگبار به مرکز آموزشی کاج در غرب کابل که عمدتا دانش آموزان دختر هزاره قربانی شدند، صدای اعتراض از سوی شهروندان افغانستان در سایر شهرها از روز گذشته آغاز شده است.
تظاهرات کنندگان خواستار توقف نسل کشی هزاره ها و پاسخ گوی طالبان که مسئول اصلی تامین امینت شهروندان افغانستان می باشد، شدند.
صدها تن از دختران دانشجو ام‌روز(یکشنبه،۱۰میزان) در ولایت‌های هرات و بامیان در اعتراض به حمله انتحاری بر مرکز آموزشی کاج در کابل، راهپیمایی کردند.
این دانشجویان خواهان تامین امنیت و فراهم شدن زمینه آموزش و کار برای زنان و دختران در کشور شده‌اند.
اعتراض دختران دانشجو در خیابان‌های هرات با شلیک‌های هوایی نیروهای امنیتی برهم زده شد. آنان می‌خواستند از دانشگاه تا مقابل دفتر والی هرات به اعتراض شان ادامه بدهند.
فریبا صمیم، دانشجو، گفت: «این اعتراضات ما در اول خیلی پررنگ بود خیلی از دختران بیرون می‌شدند و فریاد می‌کشیدند سکوت خیانت است و تحصیل حق ماست.»
نگینه احمدی، دانشجوی دیگر، گفت: «خواست ما از حکومت این بود که زنان باید به حقوق اساسی خویش که شامل حق کار حق مشارکت سیاسی و حق تحصیل می‌باشد، دست یابند.»
این در حالی است هم زمان با این حرکت اعتراضی هرات در شهر بامیان دانشجویان این دانشگاه مخصوصا دختران برعلیه کشتار و قتل عام دانش آموزان هزاره در مرکز آموزشی کاج کابل تظاهرات کردند.
زهرا حسینی، دانشجو، گفت: «خواست ما از دولت و جامعه جهانی این است که ما به شدیدترین الفاظ حمله بر کورس کاج را محکوم می‌کنیم.»
نرگس نوری، دانشجو، می‌گوید: «هدف ما از این اعتراضات این بود که به جهان نشان دهیم که ما دختران حق داریم تحصیل کنیم.»
به گفته برخی از فعالان حقوق زن، اعتراض مدنی حق شهروندان است و باید به آنان اجازه داده شود تا صدای شان را بلند سازند.
رویا شریفی، فعال حقوق زنان، می‌گوید: «اینها زنانی استند که بخاطر حق تحصیل و حق آزادی شان دست به اعتراض می‌زنند.»
طالبان روز گذشته تظاهرات زنان در غرب کابل را در جهت محکومیت حمله تروریستی به مرکز آموزشی کاج را سرکوب کردند.
همچنین در دانشجویان دانشگاه تعلیم و تربیه کابل هم روز گذشته دست به تظاهرات زدند.
حمله تروریستی در مرکز آموزشی کاج که دانش آموزان عمدتا دختر برای برگزاری آزمون آزمایشی کانکور آمده بودند نزدیک به ۷۰ نفر قربانی در پی داشته که طالبان شمار قربانیان این جنایت هولناک را کمتر از این ها ذکر می کند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*