خانه / خبرها / دیدار تاریخی رهبران کوریای جنوبی و شمالی
North Korean leader Kim Jong Un, left, prepares to shake hands with South Korean President Moon Jae-in over the military demarcation line at the border village of Panmunjom in Demilitarized Zone Friday, April 27, 2018. Their discussions will be expected to focus on whether the North can be persuaded to give up its nuclear bombs. (Korea Summit Press Pool via AP)

دیدار تاریخی رهبران کوریای جنوبی و شمالی

دیدار تاریخی رهبران کوریای جنوبی و شمالی !

امروز جمعه، ۲۷ آپریل، کیم جونگ-اون، رهبر کوریای شمالی با عبور از مرز دو کوریا، مورد استقبال مون جائه-این، رئیس جمهوری کوریای جنوبی قرار گرفت و مذاکرات دو طرف در ساختمان “خانه صلح” در روستای پانمونجوم در منطقه غیرنظامی بین دو کوریا آغاز شد. در بیانیه پایانی این دیدار، دو طرف اعلام کردند که به غیراتمی شدن شبه‌جزیره کوریا متعهد هستند و همچنین تمایل خود را به امضای معاهده صلح اعلام داشتند.
رهبران کوریای جنوبی و شمالی توافق کردند تا شبه جزیرۀ کوریا را خلع سلاح اتمی کنند، اما مشخص نشده است که چگونه میتوانند به چنین هدف نایل بیایند.
کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی، نخستین رهبر این کشور است که از زمان پایان جنگ دو کوریا در سال ۱۹۵۳، به کوریای جنوبی سفر کرده است.​
پس از ملاقات، رهبران دو کوریا در اعلامیه ای مشترک امروز جمعه تایید کردند که هدف آنان در نهایت “شبه جزیره عاری از سلاح اتمی است که از طریق خلع کامل سلاح اتمی ” به دست خواهد آمد.
رهبران دو کوریا که پس از گذشت یک دهه برای اولین بار با هم دیدار کردند، همچنین اعلام کردند که آنان در جستجوی صلح دایمی میان دو کشور اند.
به گفتۀ مقامات کوریای جنوبی، کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی، و مون جائه اِن، رئیس جمهور کوریای جنوبی، با همدیگر گفتگوی های “جدی” داشتند که شامل خلع سلاح شبه جزیرۀ کوریا و صلح دایمی میان دو کشور میشود.
رئیس جمهور کوریای جنوبی به نقل از رهبر کوریای شمالی گفته است که “ما باید به این فرصت ارزش قایل شویم تا زخم ها میان دو کوریا، درمان شود.”
در مذاکرات امروز جمعه تعدادی از مقامات ارشد دو کشور از جمله کیم یو-جونگ، خواهر سی ساله رهبر کوریای شمالی نیز حضور دارند.
کیم یو-جونگ حدود سه ماه پیش همراه تیم اعزامی کوریای شمالی به کوریای جنوبی سفر کرده بود. و به نظر می‌رسد که نقشی مهم در نزدیکی دو کوریا بر عهده گرفته است.
در واکنش به دیدار رهبران دو کوریا، دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، طی پیامی در صفحۀ تویتر خود نگاشته است که “جنگ دو کوریا پایان میابد! ایالات متحده و همۀ مردم بزرگ آن باید در مورد آنچه در کوریا اتفاق می افتد، افتخار کنند.”
​رئیس جمهور ترمپ در یک پیام جداگانه در صفحۀ تویتر با استقبال از چین گفته است که چنین پیشرفت در روابط دو کوریا بدون همکاری رئیس جمهور چین، دشوار بود.
دونالد ترمپ در این پیام نوشته است “لطفاً کمک بزرگ دوست خوبم، رئیس جمهور شی {رئیس جمهور چین} را فراموش نکنید که برای امریکا کرده است، به خصوص در مورد سرحد کوریای شمالی. بدون او، این روند دشوار تر و طولانی تر می شد.”​
پس از رسیدن رهبر کوریای شمالی به کوریای جنوبی، رهبران دو کشور با همدیگر دست پرسی گرم کردند و رئیس جمهور کوریای جنوبی خطاب به رهبر کوریای شمالی گفت که “از دیدن تان خوشحال استم.”
پس از احوال پرسی، رهبر کوریای شمالی از رئیس جمهور کوریای جنوبی خواست تا با عبور از سرحد، وارد قلمرو کوریای شمالی شود و سپس رهبران دو کشور دوباره به کوریای جنوبی برگشتند.
در ماه های اخیر، روابط میان کوریای شمالی، کوریای جنوبی و ایالات متحده که متحد نزدیک کوریای جنوبی است، پرتنش بوده است.
کوریای شمالی سال گذشته چندین بار میزایل های بالستیک قاره پیمای خود را که به گفتۀ مقامات کوریای شمالی قادر به حمل کلاهک های هسته ای است و می تواند قلمرو امریکا را هدف قرار بدهد، آزمایش کرد. این اقدام موجب خشم کشور های غربی به خصوص ایالات متحده شد که به تعقیب آن، تعزیرات شدید تر علیه پیونگ یانگ وضع شد.
پس از دیدار رهبران دو کوریا، قرار است دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، نیز بار هبر کوریای شمالی دیدار کند، اما هنوز محل ملاقات رهبران دو کشور اعلام نشده است.
قبل بر این، مایک پامپئو، که قبلا رئیس استخبارات مرکزی ایالات متحده یا CIA بود و روز پنجشنبه رای اعتماد کانگرس کشورش را به حیث وزیر خارجۀ امریکا به دست آورد، به پیونگ یانگ، پایتخت کوریای شمالی، سفر کرد و با رهبر آن کشور ملاقات کرد.

میر احمد ” خواجه ”

فرهنگستان

۲۷٫۰۴٫۲۰۱۸

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*