خانه / خبرها / دونالد ترمپ: استخبارات امریکا در افغانستان باقی خواهد ماند !

دونالد ترمپ: استخبارات امریکا در افغانستان باقی خواهد ماند !

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، میگوید که بخشی از نیروهایش را برای کارهای اطلاعاتی در افغانستان حفظ خواهد کرد.
دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گفته است که طالبان را به شدت کوبیده است و حالا این گروه از جنگ خسته شده است.
رئیس جمهور ترمپ در مصاحبه‌ای در برنامه”Face the Nation” با مارگرت برنان تلویزیون “سی بی اس” یکبار دیگر از طولانی شدن جنگ امریکا در افغانستان ابراز نارضایتی نمود و گفت “زمان (صلح) فرارسیده است. ببینیم که طالبان چی میکنند. آنان صلح میخواهند. آنان خسته اند. همه خسته اند… این جنگ بی پایان باید در مقطعی متوقف شود”.
ترامپ با اشاره به جنگ افغانستان گفت:”ما در آنجا برای ۱۹ سال بودیم، ما خیلی خوب میجنگیم. ما بیشتر از هر زمانی شدید میجنگیم. فکر میکنم… همه خسته‌شده‌اند. ما باید از این جنگ‌های ناتمام بیرون بیاییم و افراد خود را به خانه برگردانیم. حالا، این به آن معنی نیست که ما از طریق‌های اطلاعاتی آنجا را نظارت نمیکنیم. ما نظارت خواهیم کرد و خیلی دقیق نظارت خواهیم کرد.”
ترمپ در این مصاحبه ضمن تایید خروج قوای امریکایی از افغانستان گفت که استخبارات امریکا در منطقه باقی خواهد ماند “تا به گفته او اوضاع را از نزدیک نظارت کند.”
ترامپ در پاسخ به سوال خبرنگار “سی‌بی‌اس” که پرسید آیا برنامه‌ای برای نگهداشتن تعدادی از نیروها در افغانستان دارد، گفت:”بله. و من در آنجا مأموران اطلاعاتی را حفظ خواهم کرد. مأموران اطلاعاتی واقعی را. اگر دیدم لانه‌هایی شکل میگیرد کاری خواهم کرد. اما برای ما هزینه کردن ۵۱ میلیارد دلار مثل سال گذشته و یا هم اگر میانگین هزینه‌ها را ببینید، یعنی درباره آماری حرف میزنید که هیچکسی هیچگاه قبلا نشنیده است”.
در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال ظهور مجدد دهشت افگنان پس از خروج قوای امریکایی، ترمپ گفت “اگر مجبور شدیم باز میرویم. طیاره‌های بسیار سریع السیر داریم…به سرعت باز میگردیم”.
عمده ترین شکایت رئیس جمهور امریکا از جنگ در افغانستان مصارف اقتصادی آن است. دونالد ترمپ گفت “در پنج سال گذشته سالانه نزدیک به ۵۰ میلیارد دالر صرف ماموریت نظامی ایالات متحده تنها در افغانستان شده است”.
رئیس جمهور امریکا پیشتر از مذاکرات با نمایندگان طالبان ابراز خوشبینی کرده بود.
زلمی خلیلزاد، فرستادۀ ویژۀ ایالات متحده برای صلح افغانستان، در دو ماه گذشته چندین دور مذاکرات را با نمایندگان طالبان در قطر انجام داده است. خلیلزاد پیشرفت در این مذاکرات را تایید نموده است اما گفته است که تا این حالی توافقی حاصل نشده است.
رئیس جمهور ترمپ گفته است در صورت موفقیت این مذاکرات نظامیان امریکایی را از افغانستان بیرون خواهد کرد.



دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*