خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / دومین جشنواره‌ی دمبوره در بامیان

دومین جشنواره‌ی دمبوره در بامیان

دومین جشنواره دمبوره در ولایت بامیان با برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی، کتاب، نقاشی، غذای محلی و برنامه‌های فرهنگی و هنری روز جمعه (۸سرطان) گشایش یافت. این جشنواره تا شام امروز، شنبه (۹ سرطان) با برنامه‌های متنوع فرهنگی و موسیقی اصیل هزار‌گی ادامه دارد.

مقام‌های محلی بامیان، هدف از راه‌اندازی این برنامه را، معرفی هنرمندان و آلات موسیقی مناطق مرکزی و جذب توریستان در این ولایت خوانده، می‌گویند که به همین منظور، هنرمندان را از هفت ولایت مرکزی در این جشنواره دعوت کرده‌اند تا آهنگ‌های محلی اجراء ‌کنند.

برگزارکنندگان جشنواره گفته‌اند که شعرخوانی، موسیقی، رقص و پایکوبی به سبک هزارگی شامل این برنامه بوده و هدف آن بازتاب ارزش‌های تاریخی و پیشینه موسیقی حوزه‌ی هزاره‌جات است.

محمدطاهر زهیر، والی بامیان در برنامه‌ی گشایش این جشنواره گفت که آنان با برگزاری چنین جشنواره‌ها سعی در معرفی و پاسداری از فرهنگ موسیقایی این ولایت دارند. والی بامیان گفت که برگزاری این برنامه‌ها سبب می‌شود که از «ترویج فرهنگ‌های بیگانه» در این ولایت جلوگیری شود.

دمبوره آله‌ی موسیقی سنتی در مناطق مرکزی کشور است که علاقه‌مندان زیادی دارد. سبک موسیقی‌ای که ریشه در فرهنگ بومی داشته و بسیاری‌ها آن را به شکل آماتور می‌نوازند.

در این جشنواره هنرمندان از ولایت‌های بامیان، دایکندی، غور، پروان، میدان وردک، غزنی و کابل دعوت شده‌اند. سه گروه دختران نیز شامل هنرمندان محلی اند و قرار است که برای جوانان و باشنده‌های این ولایت اجرا داشته باشند.

در پایان این جشنواره از کارکردهای سرور سرخوش، یکی از هنرمندان کشور نیز تقدیر خواهد شد. در اولین جشنواره‌ی دمبوره که سال گذشته در بامیان برگزار شده بود، از فعالیت و کارکردهای صفدر توکلی تقدیر شد.

نخستین جشنواره‌ی دمبوره، سال گذشته با واکنش‌های تند شورای علمای بامیان مواجه شده بود، اما این علما امسال با برگزاری این جشنواره مخالفت نکردند.

از سویی هم والی بامیان از حکومت خواست که امنیت مسیرهای منتهی به این ولایت را تأمین کند. مسیرهای ورودی به بامیان از ولایت‌های‌ نسبتاً ناامن میدان وردگ و پروان می‌گذرند که در این مسیرها طالبان هر از گاهی به بازرسی مسافرین می‌پردازند.

به گفته‌ی والی بامیان، در صورتی که امنیت راه‌های این ولایت تأمین باشد، شمار گردشگران داخلی و خارجی در این ولایت افزایش یافته و با عث رشد اقتصادی باشندگان این ولایت و افزایش عواید دولت خواهد شد.

در این جشنواره صدها تن از باشندگان بامیان و دیگر ولایت‌های کشور اشتراک کرده‌اند. آنان خواهان دوام چنین جشنواره‌ها استند. لطیفه که از کابل برای شرکت به این جشنواره به بامیان آمده به روزنامه‌ی ۸صبح گفت: «حضور دختران در جشن امروز خیلی پررنگ است و بامیان یک‌الگوی خوب برای سایر ولایات کشور می‌باشد.»

قرار است جشنواره‌های گل کچالو و راه ابریشم در فصل تابستان و خزان سال جاری نیز به منظور جذب گردشگران در این ولایت راه‌اندازی شوند. بامیان در مرکز کشور یکی از ولایت‌هایی‌ است که شگفتی‌ها، زیبایی‌ها و جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی و تاریخی دارد.

صابره نیکزاد – بامیان

هشت صبح – شنبه، ۹ سرطان ۱۳۹۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*