خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / درمان ۱۲۰ هزار پناهجوی افغان در ایران

درمان ۱۲۰ هزار پناهجوی افغان در ایران

کابل/۱۷حمل/فرهنگستان
کمیسار عالی پناهندگان سازمان ملل متحد گفته‌است که به ۱۲۰ هزار پناهجوی فاقد مدارک اقامتی معتبر آسیب‌پذیر در ایران برای هزینه‌های خدمات درمانی کمک کرده است.
این نهاد برای سال ۲۰۲۱ درخواست ۹۷ میلیون دلار کرده که تنها ۷ درصد آن تامین شده است.
به اساس اعلامیه دفتر اتباع خارجی وزارت ایران؛ کلیه اتباع خارجی پناهنده که دارای مدرک اقامت معتبر (کارت هویت، کارت آمایش، مجوز تردد بین شهری ویژه اتباع خارجی) مشمول طرح بیمه سلامت در ایران می‌شوند که “شامل خدمات سرپایی، بستری و بستری موقت در بیمارستان‌های تابعه وزارت بهداشت و طرف قرارداد از طرح بهره‌مند می‌شوند.”
بابر بلوچ، از سخنگوی کمیسارعالی سازمان ملل در امور پناهندگان امروز(سه‌شنبه، ۱۷حمل) در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته که هدف برنامه خدمات درمانی تحت پوشش قراردادن آسیب‌پذیرترین قشر ۸۰۰ هزار مهاجر (فاقد مدارک اقامتی) افغان در ایران بنا به ارزیابی دولت ایران است که به‌شدت نیاز به دسترسی به خدمات درمانی دارند.
این نهاد گفته که سال گذشته، دفتر کمیسار عالی پناهندگان پرداخت بیمه حدود ۱۰۰ هزار نفر مهاجر در ایران را برعهده گرفته است.
در سال جاری، با توجه به کرونا و افت اقتصادی در ایران، شمار افراد آسیب‌پذیر قشر مهاجر در ایران افزایش یافته است و این نهاد موقتا پناهجویان بیشتری که دسترسی به خدمات بیمه درمانی ندارند را تحت پوشش قرار می‌دهد.
به گفته آقای بلوچ با وجود چالش‌ها، ایران همچنان “سخاوتمندانه” دسترسی به خدمات آموزشی و بهداشتی را برای مهاجران افغان فراهم کرده است.
برنامه بیمه ملی خدمات درمانی ایران شامل درمان رایگان در بیمارستان برای بیماران کرونا و یارانه برای هزینه‌های جراحی، دیالیز، رادیولوژی، آزمایش‌ها، و خدمات بیرون و غیره است.
مهاجران افغان در ایران بیشتر به مشاغل پرخطر و ناپایدار تکیه دارند، و برخی حتی نیازهای اساسی‌شان را نمی‌توانند تامین کنند.
این درحالی است که برخی گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی حکایت از عدم دسترسی افغان‌های مقیم ایران که با ویزای کوتاه مدت در این کشور به سر می‌برند و پناهجویان فاقد مدارک معتبر اقامتی به خدمات درمانی داشتند.‌
میلیون‌ها مهاجر افغان که نزدیک به چهار دهه در ایران زندگی کرده‌اند، هنوز مشکل دسترسی آنها به خدمات اولیه درمانی، خرید سیم کارت و اینترنت و باز کردن حساب بانکی گاهی خبرساز می‌شود.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*