خانه / خبرها / دبیرکل ناتو از روسیه خواست تا از روند صلح افغانستان پشتیبانی کند
ینس ستولتنبرگ، دبیرکل سازمان ناتو

دبیرکل ناتو از روسیه خواست تا از روند صلح افغانستان پشتیبانی کند

ینس ستولتنبرگ، دبیرکل سازمان ناتو، می‌گوید که یکی از اهداف نشست سران ناتو یافتن راه حل مذاکرۀ سیاسی برای جنگ در افغانستان است.

ینس ستولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز چهاشنبه در یک نشست خبری در آستانۀ نشست سران ناتو در شهر بروکسل در بلجیم، گفت که ناتو برای همکاری با افغانستان متعهد است؛ اما، او از روسیه خواست که روند صلح به رهبری افغان‌ها را پشتیانی کند.

در پاسخ به یک پرسش که از سوی لطف الله نجفی‌زاده، خبرنگار طلوع‌نیوز، در بارۀ تماس‌های اخیر روسیه با طالبان مطرح شد، آقای ستولتنبرگ، گفت: «هدف از (روند صلح) آشتی کردن و یافتن راه حل از راه مذاکره و گفت‌وگو است. و این (روند) باید یک روندی به رهبری افغان‌ها باشد.»

او در ادامه گفت: «ما گزارش‌هایی رادر این باره (در بارۀ تماس روسیه با طالبان) دیدیم، اما اثباتی برای تماس مستقیم روسیه با طالبان را ندیده ایم.»

در پاسخ به پرسشی در بارۀ بیشتر ساختن شمار نیروهای خارجی در افغانستان، به ویژه در وضعیت کنونی که توانایی شورشان داعش بیشتر شده است – شورشیانی که مستقیماً با جنگجویان داعش در شرق میانه مربوط نمی‌شوند، آقای ستولتنبرگ گفت که وضعیت در افغانستان امروزی بسیار متفاوت به وضعیتی است که چند سال پیش بود.

او گفت که ناتو و ایالات متحدۀ امریکا توانسته اند که نیروهای نیرومند برای ارتش و نیروهای امنیتی افغانستان بسازند.

به گفتۀ او، نیروهای افغان توانایی و مسلکی بودن شان را به اثبات رسانده اند و توانسته اند که در برابر گروه‌های گوناگون هراس افگن در افغانستان به شمول داعش بجنگند.

ازدیاد در شمار سربازان با بیشتر شدن شمار سربازان در سال ۲۰۱۰ میلادی است و هدف از بیشتر ساختن شمار سربازان در چهارچوب ناتو برای توانمند سازی بیشتر نیروهای امنیتی و نیروهای هوایی افغان است.

آقای ستولتنبرگ همچنان گفت که نیروهای امنیتی افغان توانایی آن را دارند که از قلمرو شان در برابر حمله های هراس افگنان دفاع کنند.

او افزود: «ما همچنان راهکار خود را در نبرد با هراس افگنی تغییر داده ایم. در افغانستان، ما از نقش جنگی به نقش آموزشی رفته ایم. این برای ما ارزش پشتیبانی از نیروهای بومی در نبرد شان با هراس افگنی را نشان داده است.»

در همین حال، او گفت که وضعیت افغانستان چالش برانگیز باقی می‌ماند و اما تصمیم در بارۀ فرستادن شمار سربازان به زودی اعلام خواهد شد.

دبیرکل ناتو تأکید کرد که هدف ناتو در افغانستان این است که برای صلح راه حل مذاکرۀ سیاسی پیدا کند.

او انفجار بم در شهر منچستر لندن را نکوهش کرد و گفت که مبارزه با هراس افگنی نیازمند یک پاسخ هماهنگ است.

آقای ستولتنبرگ با اشاره بر نشست سران ناتو، که روز پنجشنبه برگزار می‌شود، گفت که آنان در این نشست همبسته‌گی شان را در مبارزه با هر گونه هراس افگنی نشان خواهند داد.

او گفت که در این نشست پشتیبانی شان را از ائتلاف جهانی مبارزه با داعش نشان خواهند داد.

دبیرکل ناتو گفت: «ما تصمیم خواهیم گرفت که همپیمانان ناتو همه ساله از پیشرفت‌های شان گزارش دهند.»

قرار است سران کشورهای عضو ناتو روز پنجشنبه در نشستی در شهر بروکسل گرد هم آیند و در رابطه با نبرد با هراس افگنی و مصارف دفاعی این سازمان گفت‌وگو کنند.

دونالد ترمپ، رییس‌جمهور امریکا، نیز در این نشست اشتراک خواهد کرد. این نخستین سفر آقای ترمپ به سازمان ناتو خواهد بود. قرار است آقای ترمپ از اعضای کشورهای عضو ناتو بخواهد که مصارف دفاعی ناتو را باهم شریک سازند و همچنان مصارف دفاعی را تا دو درصد از تولید ناخالص ملی شان افزایش دهند.

پیش از این نشست، آقای ستولتنبرگ گفت که مأموریت ناتو در افغانستان در یک نشست سه ساعته پس از چاشت روز پنجشنبه بررسی خواهد شد.

قرار است ناتو یک هزار و ۵۰۰ سرباز به علاوۀ سه هزار سرباز امریکایی به افغانستان بفرستد. افزودن در شمار نیروهای ناتو، درخواستی بود که از سوی جنرال جان نیکولسن، فرماندۀ مأموریت پشتیبانی قاطع و نیروهای امریکایی در افغانستان، در آغاز سال روان میلادی صورت گرفت.

اما، این تصمیم زمانی به تأخیر روبه‌رو شد که شماری از کشورها و برخی از مقام‌های ارشد ناتو مؤثریت ازدیاد سربازان در تغییر مسیر جنگ در افغانستان را زیر پرسش قرار داده اند.

ناتو در حال حاضر تلاش می‌کند که همپیمانانش را قانع کند که ازدیاد چندهزار سرباز آنان را در افغانستان کمک خواهد کرد.

قرار است سران دفاعی ناتو در یک نشست در ماه آینده گرد هم آیند و تعهد سربازان در افغانستان را نهایی کنند.

۲۴ می ۲۰۱۷

منبع : طلوع نیوز

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*