خانه / خبرها / حمله‌ی داعش به دانشگاه کابل، ۲۲ کشته به‌جا گذاشت

حمله‌ی داعش به دانشگاه کابل، ۲۲ کشته به‌جا گذاشت

حمله‌ی داعش به دانشگاه کابل، ۲۲ کشته به‌جا گذاشت

 

کابل/۱۳عقرب/فرهنگستان

پایتخت افغانستان، روز گذشته بار دیگر یک حمله‌ی تروریستی مرگ‌بار را تجربه کرد. مهاجمان مسلح این بار بزرگ‌ترین دانشگاه کشور را هدف قرار دادند. به گفته‌ی دانش‌جویان دانشگاه کابل، مهاجمان مسلح با استفاده از لباس نظامی، وارد مرکز ملی آموزش حقوقی (ستاژ حقوقی)، شده و دست به تیراندازی زدند.

به اساس گزارش‌ها، این حمله حوالی ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه‌ی پیش از چاشت روز گذشته دوشنبه(۱۲، عقرب) آغاز شد و نزدیک به هفت ساعت ادامه یافت.

وزارت صحت افغانستان گفته‌است که در این حمله ۲۲ نفر کشته و ۲۲ نفر زخمی شده‌اند.

دانش‌جویان این مرکز آموزشی می‌گویند که مهاجمان پس از ورود، دست به شلیک زدند و شماری از دانش‌جویان را نیز به گروگان گرفتند.

مقامات گفته‌اند که همه کشته شدگان این حمله غیرنظامی و اکثریت‌شان دانشجویان دانشگاه کابل استند.

‘شاخه خراسان ‘ گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش با انتشار خبرنامه‌ای و یک تصویر از دو فردی‌که ادعا کرده مهاجمان استند که مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان این حمله را محکوم کرد، آن را جنایت ضد بشری خواند و گفت “انتقام این حمله را چند برابر خواهیم گرفت.”

آقای غنی گفت: “به طالبان و همه گروه‌های تروریستی می‌گویم که با این عمل‌ها اراده ملت افغانستان را نمی‌توانید در کنترل بگیرید. دشمنان افغانستان و حامیان آن باید بدانند که هیچگاه در برابر وحشت ظالم سر خم نکرده‌ایم. من به ظرفیت و شجاعت نیروهای امنیتی باور دارم.”

ساعتی پیش طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان اعلام کرد که حمله “تروریستی” به دانشگاه کابل با “کشته شدن سه مهاجم” پایان یافته است.

آقای آرین گفت که در جریان درگیری صدها تن از گیرماندگان در محل از سوی نیروهای پلیس نجات داده شدند و مجروحین نیز توسط پلیس از محل درگیری به مکان امن منتقل شدند.

مقامات بیمارستانی افغانستان گفتند که از ۲۲ مجروح، ۵ تن به بیمارستان وزیر اکبر خان، ۴ مجروح به بیمارستان استقلال و ۱۳ مجروح به بیمارستان علی آباد منتقل شده‌اند.

امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان در واکنش به این حمله در صفحه توییتر خود نوشته که این حمله “برای ما یک ناکامی استخباراتی(اطلاعاتی) است. اما برای طالب گندیده‌گی وجدان.”

سخنگوی طالبان با محکومیت این حمله، دخالت این گروه در این حمله را رد کرد.

استفانو پونتیکورو، نماینده ارشد غیر نظامی ناتو در افغانستان نیز در توییتر خود نوشته که حمله خونین امروز دانشگاه کابل را به شدت محکوم می‌کند. او افزوده که این دومین حمله به نهادهای آموزشی در کابل در مدت ده روز است. به گفته او کودکان و جوانان افغان باید ازرفتن به نهادهای آموزشی احساس امنیت کنند. ناتو با قاطعیت از همه تلاش‌ها برای جلوگیری از خشونت حمایت می‌کند.

وزارت خارجه پاکستان با انتشار بیانیه‌ای حمله به دانشگاه کابل “شدیدا” محکوم کرده و آن را “عمل تروریستی” خوانده است.

در بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است که این کشور به حمایت خود از یک افغانستان آرام و باثبات ادامه می‌دهد.

فیصل امین، معاون دانشگاه کابل گفت که از دروازه شمالی دانشگاه بر ساختمان آموزش‌های حقوقی دانشگاه (استاژ) حمله شد.

او گفت که در حال تخلیه دانشجویان از دروازه غربی است و هشت هزار دانشجو امروز در دانشگاه حضور داشته‌اند. به گفته او دانشجویانی که در خوابگاه‌های دخترانه و پسرانه در محوطه دانشگاه حضور داشتند، نیز بیرون آورده شده‌اند.

شیوای شرق، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در صفحه فیسبوک خود نوشته است که “پس از ختم سخنرانی‌ها، قرار بود که نمایشگاه کتاب افغانستان و ایران را گشایش بخشیم که انتحاری‌ها در دانشگاه داخل شدند و درگیری آغاز یافت.”

یک منبع نزدیک به بهادر امینیان، سفیر ایران در افغانستان به خبرنگار ایرنا در کابل گفته که “آقای امینیان هنگام حمله مهاجمان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مشترک کتاب ایران و افغانستان در دانشگاه کابل حضور داشت اما وی و شرکت کنندگان ایرانی و سایر همراهان آنها به سلامت از دانشگاه خارج شدند.”

دولت افغانستان سه‌شنبه ۱۳ عقرب را به دلیل حمله خونین به دانشگاه کابل ماتم ملی اعلام کرده است. حمله به مراکز آموزشی در افغانستان بی پیشینه نیست شنبه(۳،عقرب) مرکز آموزشی “کوثر دانش” در غرب کابل هدف حمله انتحاری قرار گرفت که در این حمله دست‌کم ۲۴ نفر کشته و ۵۷ نفر دیگر زخمی شدند. همه قربانیان جوانان بودند.

تابستان سال گذشته نیز یک انفجار انتحاری در مقابل ورودی دانشگاه کابل، ۸ کشته و ۳۳ زخمی به جا گذاشت.

خبرنگار فرهنگستان از کابل

سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*