خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / حذف تعطیلی روز اول ماه رمضان از تقویم افغانستان

حذف تعطیلی روز اول ماه رمضان از تقویم افغانستان

کابل/۳حمل/فرهنگستان
بر بنیاد اعلام دادگاه عالی گروه طالبان، مردم افغانستان امروز(پنجشنبه، ۳حمل) را به عنوان روز اول ماه مبارک رمضان روزه گرفتند.
در نظام جمهوریت در افغانستان، روز اول ماه رمضان به عنوان تعطیلی رسمی در تقویم این کشور درج شده بود و تمام ادارات دولتی و نهادهای خصوصی تعطیل بودند.
اما گروه طالبان تعطیلی روز اول ماه رمضان را نیز همانند تعطیلی نوروز و سال نو خورشیدی از تقویم رسمی افغانستان حذف کرده اند.
کشورهای مختلف جهان در پیام های که به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان صادر کرده اند، ضمن تبریکی این ماه برای مسلمانان جهان، صلح، همبستگی و همدلی را از ارزشهای مشترک انسان ها دانسته اند و ابراز امیدواری کرده اند که در این ماه مبارک، همدلی، همبستگی و آرامش میان کشورهای جهان، تقویت شود.
اما در پیام های رهبران جهان به مناسبت ماه مبارک رمضان، به وضعیت افغانستان و بحران عمیق بشری که مردم این کشور گرفتار آن هستند، اشاره نشده است.
در دستورات دین اسلام بر انقاق و کمک به فقرا در همه ایام سال، به ویژه ماه رمضان، تأکید فراوان شده است و به عنوان یک سنت حسنه در ادوار مختلف تاریخی ادامه داشته است.
مردم افغانستان از زمان تسلط گروه طالبان بر این کشور، با شدیدترین مشکلات اقتصادی، فقر، بیکاری و مشکلات معیشیتی دست و پنجه نرم می کنند.
بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، بیش از ۲۸٫۳ میلیون نفر در افغانستان نیاز به کمک دارند و ۲۳ میلیون نفر در ناامنی غذایی بسر می برند.
شماری از شهروندان کشور با اشاره به این وضعیت، ابراز امیدواری می کنند که در ماه رمضان، شهروندان کشور با پیروی از سنت حسنه انقاق، فقرا و خانواده های نیازمند را مورد توجه قرار دهند و به آن‌ها کمک کنند.
نظری پریانی، یکی از شهروندان افغانستان در پیامی که به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در فیسبوک منتشر کرده است، گفته است که «از دوستانی که بضاعت اقتصادی دارند می طلبم که سفره شام و صبح روزه داران فقیر کشور را با جوانمردی یاری رسانند. زیرا گرفتن دست بی نوایان رسالت انسانی آنانی است که نوایی دارند.»
عتیق الله، یک شهروند دیگر افغانستان ابراز امیدواری کرده است که روزه داران در ماه مبارک رمضان در کنار عبادت خداوند، به فقرا و مستمندان نیز توجه کنند و دست آن‌ها را بگیرد.
او نوشته است که: «امسال کشور ما در بدترین وضعیت بسر می برد، مردم هر روز بیشتر گرسنه می شوند و توانایی خود را برای یافتن نان شب از دست می دهند. امیدوارم در ماه مبارک رمضان هم وطنان عزیزم در کنار روزه گرفتن، به فکر فقرا و نیازمندان نیز باشند و دست آنها را بگیرند و ثواب کسب کنند.»
بسیاری دیگر از شهروندان افغانستان با اشاره به وضعیت جاری کشور، خواستار توجه بیشتر به فقرا و کمک به آنها در ماه رمضان شده اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*