خانه / خانواده / ثبت ۲۵۸۲ مورد خشونت علیه زنان در چهار ماه گذشته

ثبت ۲۵۸۲ مورد خشونت علیه زنان در چهار ماه گذشته

۲۵۸۲ مورد خشونت علیه زنان در چهار ماه گذشته ثبت شده است
کابل/۳۰سرطان/فرهنگستان
وزارت امور زنان، اعلام کرد که از آغاز سال جاری خورشیدی تا کنون، ۲۵۸۲ مورد خشونت علیه زنان، در افغانستان ثبت شده است.
سپوژمی وردک، معاون وزارت امور زنان گفته است موارد حاد خشونت علیه زنان در این کشور در جریان قرنطینه کرونا افزایش چشمگیر داشته، اما آمار کل قضایای “ثبت‌شده” در نهادهای رسمی در شش ماه گذشته کاهش داشته است.
امروز (دوشنبه ۳۰ تیر/سرطان) وزارت امور زنان، معاونت مبارزه با خشونت علیه زنان دادستانی کل و کمیسیون مستقل حقوق بشر در یک نشست خبری مشترک، آمارهای ثبت‌شده از قضایای خشونت در این دو نهاد را اعلام کردند. خانم وردک گفت در شش ماه دوم سال ۱۳۹۸، ۵۳۲۷ قضیه خشونت علیه زنان و در شش ماه اول سال ۱۳۹۹ از جمله چهار ماه اخیر که دوره قرنطینه و وضعیت اضطراری کرونا بود ۲۵۸۲ قضیه خشونت علیه زنان در این وزارت ثبت شده است.
خانم وردک تاکید کرده است که اگرچه آمار، کاهش موارد را نشان می‌دهد ولی در حقیقت قضایای جدی و شدید افزایش داشته اما قرنطینه و محدودیت‌های رفت و آمد و تعطیل بودن نهادهای رسیدگی به قضایای خشونت، باعث شده آمار پایین‌تری به ثبت برسد.
او می‌گوید که در چهار ماه گذشته تنها ۳۴ مورد قضیه خشونت حاد از جمله ۱۸ مورد قتل، ۷ مورد خودکشی، ۸ مورد مجروحیت شدید و یک مورد محکمه صحرایی در وزارت زنان ثبت شده است.
سینا شنامنصور، معاون دادستانی کل در بخش رسیدگی به قضایای خشونت علیه زنان نیز می‌گوید که در سال جاری خورشیدی ۱۱۷۹ قضیه خشونت علیه زنان در ادارات آنها ثبت شده است.
وی افزود که ۱۲۱ مورد تجاوز جنسی، هشتاد قضیه مجروحیت منجر به مرگ، بیست قضیه خودکشی و ۵۴۸ قضیه ضرب و شتم شامل این قضایایی است که نسبت به سال گذشته افزایش زیادی یافته است.
براساس آمارهایی که از سوی نهادهای بین‌المللی به نشر رسیده، دیده می‌شود که خشونت در برابر زنان افزایش ۲٫۵ درصدی داشته است. آمارهایی که از سوی وزارت امور زنان و کمیسیون مستقل حقوق بشر به نشر رسیده، نیز بیان‌گر افزایش خشونت‌ در برابر زنان است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*