خانه / خبرها / تلاش سران اروپا برای حفظ برجام

تلاش سران اروپا برای حفظ برجام

همزمان با سفر محمد جواد ظریف به بروکسل و دیدار با مقامات اروپایی، تلاش‌های مستقل دیگری نیز از سوی سران کشورهای مختلف در حال انجام است.

بنا بر اعلام کرملین، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز سه‌شنبه با همتای فرانسوی خود امانوئل ماکرون بصورت تلفنی در موضوع برجام گفتگو کرده است و در جریان آن، دو رئیس جمهور بر پایبندی خود بر توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی تاکید کرده‌اند.
این گفتگو در زمانی کمتر از یک هفته قبل از سفر آقای ماکرون به روسیه برای شرکت در نشست اقتصادی سنت پترزبورگ (۲۴ تا ۲۶ مه) انجام شده است.

روز سه‌شنبه همچنین سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که گفتگو دربارۀ آینده توافق هسته‌ای ایران بدون مشارکت آمریکا نیز ممکن است. با این وجود او با اشاره به تصمیم «عجولانه» آمریکا در قبال ایران آن هم در میانه مذاکرات هسته‌ای شبه جزیره کره، تاکید کرد که حفظ این توافق بدون جلب نظر تهران، امکان‌پذیر نخواهد بود.

رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا قصد دارند روز چهارشنبه وضعیت همکاری‌های اقتصادی شرکت‌های اروپاییِ طرف قرارداد با ایران را پس از خروج آمریکا از برجام به بحث بگذارند.

بنا بر اعلام یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا، قرار است ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در جریان نشست مشترکی که عصر چهارشنبه در پایتخت بلغارستان برگزار می‌شود، رهبران تمام ۲۸ کشور عضو را در جریان گزینه‌های در دسترس در این باره قرار دهند.

منبع : ایرونیوز

۱۵٫۰۵٫۲۰۱۸

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*