خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / تشدید سیاست‌های سختگیرانه یونان در قبال پناهندگان

تشدید سیاست‌های سختگیرانه یونان در قبال پناهندگان

کابل/۳اسد/فرهنگستان
به اساس ارزیابی فیفوس سیمونیدیس، دانشمند و خبرنگار، حکومت یونان سیاست پناهندگی خود را در جریان پاندمی کرونا به وضاحت تشدید کرده است. از دید او اقامتگاه های پناهجویان «عملاً تبدیل به زندان ها برای انسان ها» شده است.
به نقل از دویچه وله، سیمونیدیس با ذکر این این موضوع به خبرگزاری پروتستانت «ای پی دی» گفت که افزون بر آن یونان روند بررسی تقاضا های پناهندگی را برای یک زمان طولانی «کاملاً متوقف» کرده است.
این دانشمند ۲۸ ساله، که از جمله در دانشگاه گلداسمیت لندن در مورد تخطی ها از حقوق بشر در مرز های بیرونی اتحادیه اروپا تحقیق می کند، موارد عقب زدن غیر قانونی مهاجران را توسط گارد ساحلی یونان نیز محکوم کرده است.
او توضیح داد که پیش از پاندمی کرونا، برای حکومت یونان مشکل بود که اقامتگاه های مهاجران را مسدود کند، قبل از همه به این دلیل که اقامتگاه ها توسط اتحادیه اروپا تمویل می‌شود و «اتحادیه اروپا [پول] برای هیچ زندانی پرداخت نمی کند»، اما با بروز کرونا برای مقامات یونان ساده‌تر شده است تا آزادی حرکت مهاجران را محدود کنند، در این ارتباط «برمبنای تدابیر حفاظتی در برابر ابتلا، امکانات جدید فراهم شد.»
سیمونیدیس انتقاد کرده است که وضعیت بشری برای باشندگان کمپ های مهاجرت در جزایر یونان بدتر شده است، زیرا آن‌ها در ارتباط با تدابیر حفاظتی در برابر ابتلا به کرونا، حمایت کمتری به دست می آورند.
این دانشمند و خبرنگار، که از جمله در تحقیقات مجله آلمانی «اشپیگل» در مرز های یونان  سهیم بوده است، از موارد عقب زدن غیر قانونی مهاجران نیز انتقاد کرده است. او توضیح داد که این یک «استراتیژی سیستماتیک» است که با عقب زدن غیرقانونی، مهاجران را دوباره به ترکیه می فرستند؛ مسئول آن گاردساحلی است که اغلب از جانب فرونتکس یا آژانس حفاظت از مرز های اروپا حمایت می شود.
اخیراً یک تحقیق مشترک چندین رسانه انتقاد های زیادی را سبب شد که برمبنای آن خود پولیس یونان مهاجران را برای عقب زدن مهاجران دیگر استخدام می‌کند.
سیمونیدیس گفت که حکومت کنونی یونان موضوع مهاجرت و «امنیت فرضی مرزی» را در محور سیاست مهاجرت اش قرار داده است.
حزب دموکراسی نوین، که کیریاکوس میتسوتاکیس نخست وزیر یونان عضو آن است، از سال‌ها به این سو علیه مهاجران تبلیغ می کند. در همین حال گزارش های دانشمندان و خبرنگاران در باره عقب زدن غیر قانونی مهاجران همواره به عنوان خبرهای جعلی توصیف می شوند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*