خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / بیم و امیدهای زمستان پیش‌رو برای افغانستان

بیم و امیدهای زمستان پیش‌رو برای افغانستان

کابل/۱قوس/فرهنگستان
مقام‌های صلیب سرخ، زمستان ام‌سال را روزهای تلاش افغانستان برای بقا توصیف کرده و گفته‌است که ۵۰ درصد کمک‌های درخواستی برای افغانستان تحقق یافته است.
مشکلات اقتصادی افغانستان به علاوه زمستان‌های همیشه سرد و پر بارش، به نظر می‌رسد روزهای پر بیم و امیدی در انتظار مردم این کشور در زمستان پیش رو، باشد.
صلیب سرخ با اشاره به وضعیت بد اقتصادی این کشور گفته است: افغان‌ها در زمستان امسال برای بقا تلاش خواهند کرد. به این شکل، «مارتین شویپ»، مدیر ارشد صلیب سرخ با اشاره به بحران انسانی و اقتصادی در افغانستان، زمستان پیش‌رو را روزهایی سرشار از سختی برای افغان‌ها پیش‌بینی کرده است؛ زمستانی که به تعبیر وی، افغان‌ها باید برای «بقا» تلاش کنند.
«مارتین شویپ»، رئیس بخش عملیاتی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که برای بازدید و تهیه گزارش کاری از وضعیت اقتصادی افغانستان به کابل سفر کرده است، در تشریح وضعیت این روزهای افغانستان می‌گوید: «مشکلات اقتصادی بسیار جدی است و مردم برای زندگی خود تلاش خواهند کرد».
درحالی‌که تحریم‌ها علیه دولت موقت طالبان، سبب توقف نقل و انتقالات بانکی و توقیف میلیاردها دلار از دارایی‌های افغانستان توسط آمریکا شده و دسترسی اقتصاد وابسته افغانستان به نهادهای جهانی و پولی را محدود کرده است، شویپ دراین‌باره به «آسوشیتدپرس» گفت: «قیمت‌ها به دلایل زیادی در حال افزایش است، اما موضوع تحریم‌ها نیز پیامدهای زیادی را به دنبال داشته است. ما هر روز شمار افغان‌های بیشتری را می‌بینیم که مجبورند برای تأمین زندگی‌شان وسایل خود را بفروشند».
به خلاف کاردار انگلیس که تحریم‌های بانکی را در به وجود آمدن شرایط موجود بی اثر می‌داند، این کارشناس ارشد صلیب سرخ می‌گوید: «تحریم ها یک چالش در دریافت به موقع کمک‌ها و تدارکات لازم به افغانستان است».
او همچنین خواستار معافیت بشردوستانه برای همه تحریم‌ها شد تا سازمان‌هایی مانند صلیب سرخ بتوانند به کار خود در این کشور ادامه دهند.
در کنار این خبر، برخی خبرهای دیگر اما زمینه‌های امیدواری برای بهبود شرایط را فراهم می‌سازند. از جمله این‌که، یونیسف اعلام کرده است تا کنون نزدیک به ۵۰ درصد از کمک‌هایی را که برای افغانستان درخواست کرده است، به دست آورده است.
صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد: این نهاد ۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲میلادی برای افغانستان درخواست کرده است و تاکنون ۴۶ درصد آن یعنی در حدود نیمی از پول درخواست شده افغانستان از سوی تمویل‌کنندگان پرداخت شده است.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*