خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / بزرگ‌داشت از شصت و چهارمین سالروز درگذشت استاد قاسم افغان

بزرگ‌داشت از شصت و چهارمین سالروز درگذشت استاد قاسم افغان

کابل/۲۵قوس/فرهنگستان
از شصت و چهارمین سالروز درگذشت استاد قاسم افغان با رونمایی یک کتاب و پخش یک مستند در باره استاد
قاسم افغان بنیان گذار موسیقی معاصر افغانستان، گرامی داشت شد.

محتوای این کتاب و مستند تصویری زیر نام یادنامه‌ای استاد قاسم از سوی نواسه‌اش وحید قاسمی گردآوری شده است.

از استاد قاسم افغان هم‌چون بنیان گذار موسیقی معاصر کشور یاد می‌شود. پدرش عبدالستار از استادان برجسته موسیقی در کشمیر بود که در دوره عبدالرحمن خان به کابل آمد و تا پایان عمر هنرمند دربار بود.

استاد قاسم که از ده سالگی با پدرش به دربار عبدالرحمن خان می‌رفت پس از آهنگ ساختن یک شعر از حافظ به سفارش عبدالرحمن خان، از سوی او جوان ترین آوازخوان دربار شناخته شد.

مخدوم رهین، وزیر پیشین اطلاعات وفرهنگ می‌گوید: «در زمانه های قرون قدیم، باوجود تعصباتی که بود، در هر دوره موسیقی و استادان موسیقی حضو داشتند. در سرزمین ما آخرین دوره درخشش موسیقی عصر بابرشاه است.»

استاد قاسم که سپس موسیقی را علمی نزد یکی از استادان بزرگ هند می‌گیرد و برای شناخت تفاوت های موسیقی افغانستان و هند، و توسعه موسیقی کشور کوشیده است.

گفته می‌شود که استاد قاسم با انتخاب شعرهایی از بیدل، مولانا و حافظ توانست که موسیقی را از برخوردهای افراط گرایانه دور نگهدارد.

رسول باوری، معین فرهنگی وزارت اطلاعات وفرهنگ، گفت: «غزل ها را به راگ های گذاشته که در آهنگ های خراسانی وجود داشته. و برای ما و شما آشناست و صمیمی است.»

ام‌روز (سه شنبه، ۲۵قوس) نواسه استاد قاسم افغان، وحید قاسمی از شصت و چهارمین سالروز درگذشت پدر بزرگش با رونمایی کتاب یادنامه‌ای استاد قاسم و ساخت مستند تصویری  درباره او گرامی داشت کرد.
شمس الحق آرینفر نویسنده می‌گوید: « استاد قاسم به ادبیاتی که در شهر کابل بوده، توجه نداشت، به ادبیات جهان وسیع چه در هند و چه در افغانستان و در ایران بوده، به همه اش توجه داشت.»

وحید قاسمی، نواسه استاد قاسم افغان در اخیر گفت: «مستندسازی، گردآوری آثار موسیقی هنرمندان، اقوام در افغانستان یک امر ضروری است به دلیل این که در جنگ های چهل و پنج سال همه ارزش ها از یک نسل به دیگر به شکل طبیعی انتقال پیدا می‌کرد.»

به گفته تاریخ دانان، پیشینه موسیقی در افغانستان کنونی یا در خراسان دوره اسلامی و آریانای باستان به نخستین ترانه های آریایی می رسد.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*