خانه / خبرها / بزرگداشت از یک‌صدویکمین سالروزاسترداد استقلال

بزرگداشت از یک‌صدویکمین سالروزاسترداد استقلال

بزرگداشت از یک‌صدویکمین سال‌روز استقلال در افغانستان
کابل/۲۸اسد/فرهنگستان
امروز سه‌شنبه، ۲۸ اسد، مصادف به یک‌صدویکمین سال‌روز استقلال کشور است مراسم گرامی‌داشت از این روز تاریخی در ولایات مختلف کشور برگزار شد.
بامداد امروز محمداشرف غنی، رییس جمهور، به مناسبت یک‌صدویکمین سال‌روز استقلال کشور، در پای منار استقلال در مقر وزارت دفاع ملی اکلیل گل گذاشت.
در این مراسم، سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی و شماری دیگر از اعضای کابینه و مقام‌های نظامی کشور، حضور داشتند.
یکصدو یک سال پیش از امروز، شاه امان‌الله پس از به قدرت رسیدن، استقلال افغانستان را از بریتانیای کبیر، اعلان کرد. پس از آن، مردم از این روز به‌گونۀ ویژۀ در سراسر کشور، جشن می‌گیرند.
اگرچه افغانستان هرگز بخشی از امپراتوری بریتانیا نبود، اما پس از امضای پیمان میان افغانستان و انگلیس در سال ۱۹۱۹ میلادی، افغانستان استقلال خود را از بریتانیا به دست آورد. که با امضای معاهده، روابط  بی‌طرفانه بین افغانستان و بریتانیا به وجود آمد.
با این‌که افغانستان بخشی از امپراتوری بریتانیا نبود، اما بریتانیا سه بار با افغانستان وارد جنگ شد.
نخستین جنگ افغان و انگلیس در سال ۱۸۳۹ الی ۱۸۴۲ میلادی رخ داد و این جنگ باعث شکست متجاوزان هندی شد که رهبری آنان به‌دست بریتانیا بود.
جنگ دوم افغان و انگلیس در سال‌های ۱۸۷۸ الی ۱۸۸۰ رخ داد که در آن نیروهای بریتانیا شکست خوردند و عبدالرحمن خان منحیث امیر جدید وارد صحنه شد.
پس از این جنگ، صفحه تازۀ دوستی میان افغانستان و انگلیس به وجود آمد. امور روابط خارجی افغانستان به انگلیس‌ داده شد و در مقابل انگلیس وعده کرد که از افغانستان در برابر روسیه و ایران محافظت کند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*