خانه / خبرها / بزرگترین مانور نظامی در تاریخ معاصر روسیه به نام وستوک ۲۰۱۸

بزرگترین مانور نظامی در تاریخ معاصر روسیه به نام وستوک ۲۰۱۸

آغاز بزرگترین مانور نظامی تاریخ معاصر روسیه به نام وستوک ۲۰۱۸

بزرگترین مانور نظامی تاریخ معاصر روسیه با نام “واستوک ۲۰۱۸” در منطقه اي به وسعت بیش از ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع ، با مشارکت چین و مغولستان در شرق دور این کشور آغاز شد . رهبران روسیه و چین در حاشیه این مانور نظامی دیدار و گفتگو کردند.
از بامداد سه شنبه، ۱۱ سپتامبر، مانور نظامی روسیه با نام “وستوک ۲۰۱۸” و با شرکت حدود سیصد هزار تن از نظامیان این کشور در شرق سیبری آغاز شده است. در این مانور تجهیزات و تسلیحات پیشرفته روسیه آزمایش میشود و از آن با عنوان بزرگترین تمرین نظامی این کشور از زمان پایان جنگ سرد نام برده شده است.
چین با اعزام واحدهایی متشکل از بیش از سه هزار نظامی و تعدادی نفربر زرهی و طیارات و مغولستان با اعزام چند واحد از نیروی زمینی ارتش خود در این مانور مشارکت دارند. آخرین باری که روسیه تمرین‌هایی در ابعاد مشابه برگزار کرد در سال ۱۹۸۱ و هنگام جنگ سرد بود هر چند از نظر شمار نفرات، ابعات ووستوک ۲۰۱۸ بیشتر از مانور سال ۱۹۸۱ است.
به گفته منابع نظامی، روسیه با وجود تنگنای اقتصادی، در سال‌های اخیر سرمایه گذاری‌های سنگینی در تولید تجهیزات پیشرفته نظامی و سازماندهی واحدهای ارتش خود صورت داده و هدف از ووستوک ۲۰۱۸ آزمایش این تجهیزات و به نمایش گذاشتن قدرت نظامی این کشور است. برنامه‌ریزی برای گسترش توان دریایی از طریق تولید ناوها و زیردریایی‌های جدید از جمله اقداماتی که روسیه در سال های اخیر دنبال کرده و همچنان ادامه دارد.
روسیه همچنین در نظر دارد حضور نظامی خود را در منطقه قطب شمال افزایش دهد با این هدف که در آینده به بهره‌برداری از منابع طبیعی این منطقه مبادرت کند.
از سوی دیگر، دولت ولادیمیر پوتین گسترش ناتو به اروپای شرقی و به نزدیکی مرزهای روسیه را تهدیدی امنیتی محسوب میکند و در صدد افزایش توان نظامی و همزمان، گسترش حوزه نفوذ خود در مناطق مختلف جهان برآمده است. از نظر مقامات روسی، برگزاری مانور نظامی کنونی تاکیدی برای توانمندی و آمادگی ارتش روسیه برای مقابله با تهدیدهای خارجی و دفاع از منافع اینکشور است.
دیمیتری پسکوف سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه گفته است که این مانور نظامی با توجه به رویکرد “پرخاشگرانه و غیردوستانه” موجود نسبت به روسیه موجه است.
یکی از اهداف اصلی این مانور نظامی که تا روز ۱۷ سپتامبر ادامه خواهد داشت، تمرین آمادگی برای استقرار سریع هزاران نیرو، طیارات جنګی و وسایل نقلیه نظامی از غرب روسیه تا نواحی شرقی در طول چند هزار کیلومتر توصیف شده است. وزارت دفاع روسیه گفته است که ۳۶ هزار تانک، نفربر زرهی و وسایل زرهی پیاده نظام، به علاوه بیش از هزار طیاره، از ۱۱ تا ۱۷ سپتامبر در وستوک ۲۰۱۸ شرکت دارند.
این مانور نظامی در پنج مرکز آموزش نظامی، چهار پایگاه هوایی و مناطقی در دریای جاپان، تنگه برینگ و دریای اوخوتسک انجام میشود و تا ۸۰ ناو از دو ناوگان روسیه هم در آن شرکت خواهند کرد. هر چند دامنه این مانور نظامی تا جزیره کوریل، که از زمان جنگ دوم جهانی مورد مناقشه روسیه و جاپان بوده، گسترش نخواهد یافت.
وزارت دفاع چین هم از تعمیق همکاری‌های نظامی و “تقویت توانایی دو طرف برای نشان دادن واکنشی مشترک به تهدیدهای امنیتی مختلف” سخن گفته اما جزییات بیشتری ارائه نکرده است. این دو کشور در سال‌های اخیر بر همکاری نظامی و امنیتی خود افزوده‌اند و در این مانور نظامی یک ستاد مرکزی مشترک زمینی تشکیل داده‌اند

میر احمد “خواجه ”

فرهنگستان

۱۱٫۰۹٫۲۰۱۸

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*