خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / برگشت اجباری شهروندان افغانستان از ایران

برگشت اجباری شهروندان افغانستان از ایران

کابل/۲۵سنبله فرهنگستان
در ادامه روند اخراج اجباری افغان‌ها از ایران، وزارت امور مهاجرین می‌گوید که بیش از ۵۰ هزار افغان در یک ماه گذشته از ایران به افغانستان برگشتانده شده اند.
این در حالی‌ست که سرپرست وزارت مهاجران روز پنج‌شنبه با سفیر ایران در کابل، دیدار و در باره وضعیت مهاجرین افغان در آن کشور گفت‌وگو کرده است.
باسط انصاری، عضو مطبوعاتی وزارت امور مهاجرین، گفت: «از جانب افغانستان که وزیر امور مهاجرین در این ملاقات حضور داشتند، تاکید صورت گرفت که برای هموطنان برگشت کننده ما در دراخل افغانستان کشورهای همجوار ما به خصوص ایران در قسمت اشتغال اینها از قسمت ایجاد کار در داخل افغانستان همکاری صورت بگیرد.»
سفیر ایران در کابل می‌گوید که روزانه در حدود ۶۰۰۰ افغان وارد ایران می‌شوند.
میرعلی، باشنده ولایت بدخشان، می‌گوید که نزدیک به ۲۰ سال است که در ایران کار های شاق انجام می‌دهد.
او در این مدت بیش از ۱۰ بار از راه قاچاق به این رفته و برگشتانده شده است.
میرعلی گفت: «پنج سال ماندیم، چهار سال ماندیم پس امدیم اینجا؛ روز ما تیر نشد. پس ميرم انجا هم روز تیر نمیشود. یا رد مرز می‌شوم، پس میایم دوباره میروم. دگه کار و غریبی نیست اینجا.»
لعل محمد، مهاجر دیر، می‌گوید: «من سه دفعه ایران رفتيم، یک دفعه هم رد مرز شدیم، از دست مجبوری و از دست کمبودی روزگار میروم.»
فعالان حقوق مهاجران نیز نگران وضعیت و اخراج اجباری مهاجران افغان در ایران هستند.
آصفه، فعال حقوق مهاجران در ایران، گفت: «با اتمام طرح سرشماری مهاجرین فاقد مدرک در ایران روند اخراج‌های اجباری مجدداً آغاز شده است که این موضوع مهاجرین را با چالش‌های مختلفی مواجه ساخته است.»
سفیر ایران در کابل می‌گوید که روزانه تقریباً ۳۰۰۰ افغان به گونه غیرقانونی و همین شمار نیز با ویزا وارد ایران می‌شوند که بیشتر آنها با مشکل قاچاق انسان و کمبود خدمات روبه‌رو هستند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*